Teräs Concorden emäputki vinossa??

Tekniikkaan liittyviä kysymyksiä puidaan täällä.
Kantaliuku
Kotipaikka: Tampere

Teräs Concorden emäputki vinossa??

Viesti Kirjoittaja Kantaliuku »

Pyöriny nurkissa tämmöinen 90-luvun alun teräsrunkoinen Concorde Vectra ex harkkakilpurin runko joka tuli aikoinaan hankittua osien luovuttajaksi. Raami kuitenkin itselleni todennäköisesti suhteellisen sopiva ja nyt olisi intoa tehdä tästä itselleni käyttöpyörä. Runko pystyyn CT54cm, vaakaan CC55 ja Standover muistaakseni 78cm, oma pituus 174cm. Päänvaivaa aiheuttaa kuitenkin emäputki ja tarkemmin sen vinous. Rungon suoruutta langalla mittailessani tuli kiinnitettyä huomiota keskilinjaan nähden parisen milliä vedon puolelle vinossa oleva emäputki. Mitään selkeää kolarijälkeä ei mielestäni näy enkä jaksa uskoa, että olisi kyse mistään rungon vääntymästä. Enemmänkin näyttäisi siltä, että on käytetty viallisia muhveja tai muuten oltu huolimattomia tehtaalla rungon kasausvaiheessa. Ohjauslaakerin kupitkin lähti melkeinpä käsin vetämällä pois. En osaa sanoa onko alkuperäinen laakeri vai onko jossain kohtaa vaihdettu. Vaihtoon se nyt kuitenkin menee. Edessä on siis varmaankin emäputken työstöhommia koska oli muistaakseni ISO koon laakeri.
Kysymys siis kuuluukin, että onko runko vielä käyttis kamaa ja huomaako moisen heiton ajossa? Veteleekö esim vedon puolelle?
Olisin mielelläni liittänyt pari kuvaa selventämään tilannetta, mutta onpas tehty kuvan liittäminen vaikeaksi vai onko sit vika vaan käyttäjässä..
Rydis
Kotipaikka: Helsinki

Re: Teräs Concorden emäputki vinossa??

Viesti Kirjoittaja Rydis »

Ensin tervetuloa foorumille :)

Ja mitä tulee rungon suoruuteen 2mm ei tunnu missään, mulla on käyttöpyörän raami ainakin 5cm vino, ainoa missä huomaa on että rapa edestä lentää putkien ohi ja perässä tulevat huomauttavat raḱkikoiraa muistuttavasta menosta ;)

Mittauksessa epäilisin takahaarukkaa enemmän kuin emäputkea, onhan haarukan leveys oikea? ja mitatessa kannattaa pitää takanapa paikoillaan.
Jos saat keulan ja kiekot paikoilleen niin suoruuden voi vielä tarkistaa laudalla kiekkoja vasten.

Onkohan ohjainlaakeri britti (iso) vai kuitenkin jis, työstämällä tuskin tiukkenee.

Tän tyyppinen pyörä? (tosin pienempi)
Kuva

Foorumin editori on vähän hankala img tagien kanssa mutta onnistuu kyllä (ja käytithän ulkoista kuvapalvelua)
Tuomo

Re: Teräs Concorden emäputki vinossa??

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Joo en mä parin millin heittoa vielä säikähtäisi. Hyvä tapahan tsekata on jos yrittää ajaa ilman käsiä, että rupeaako pyörä viettämään johonkin suuntaan. Mulla yks kolaroitu runko tekee tota. Olen kyllä ajanut sillä ihan iloisesti vuosikausia tuosta huolimatta.
Vastaa Viestiin