Mercier Mixte

Tänne projektit
Ymmersta_OG
Viestit: 30
Liittynyt: 11 Maalis 2021, 23:48
Kotipaikka: Helsinki

Re: Mercier Mixte

Viesti Kirjoittaja Ymmersta_OG »

Tuli sit lopulta tilattua netistä oletettavasti alkuperäisen kaltainen Pivo-merkkinen "fake lug" tyylinen stemmi, kun sattui olemaan mitat oikein, kivan näköinen ja sopuhintaan.

Oon alkanut harkita 2x5 -systeemiä, kun poistin Fillaritorilta SunTour Vx-setin. Etuvaihtaja on hiukan ottanut ketjusta osumaa, kokeilemalla vasta tietää aiheuttaako ongelmia Kuva

Löytyis myös tällainen Nopsa La Miglioresta pöllitty Thun Aero Coronado -kampisarja. Kuva Siniset maaliroiskeet lähti kivasti tärpätillä ja ihmesienellä, mut kammissa on jonkin verran naarmuja. Ketjusuoja-rengas taas oli niin karussa kunnossa, että sille annoin kokeeksi uuninpesuainekäsittelyn :mrgreen:

Osia alkaa kohta olla useampaankin pyörään... Kuva

Vähän huolettaa, onko liian "urheilulliset" välitykset meikäläisen kunnolle, kun ois tuo 52 / 42 edessä ja viislehtinen 14-28 takana :?

Jos jollakin on tiedossa, mistä löytyis Weinmann-keskivetojarruille noita välikaapeleita (straddle cable), niin saa ilmiantaa. Kuva taakse täytyis olla aika pitkä, että yltää satulaputken ympäri.

Myös headsettiin tuleva vaijerin kuoren stoppari hukassa Kuva


Tällä hetkellä odotan takanapaa ym. kilkkeitä saapuvaksi postissa, ja koitan kiillotella niitä osia mitkä on jo käsillä :) Tekis mieli laittaa dynamonapa eteen mutta haarukkaa pitäis levittää 4-6 mm. Tämä taas menis vähän sitä vastaan, kun päätin, etten halua lähteä levittämään takahaarukkaa, vaikka se ois mahdollistanut tehdaskiekkojen ja 6-7 lehtisten takapakkojen käytön... periaatteet :?
Ymmersta_OG
Viestit: 30
Liittynyt: 11 Maalis 2021, 23:48
Kotipaikka: Helsinki

Re: Mercier Mixte

Viesti Kirjoittaja Ymmersta_OG »

Tuomolle kiitos pätevän oloisista kiekoista!
Kuva
Rungon näkeminen "testikasauksessa" pyörät alla tuntui kohtuuttoman hyvältä :D
Hyvin olisi tilaa leveämmillekin kumeille + loksuille
Kuva
Kuva

Voi olla, että keskiö olisi 650B-konversiossa laskenut liian alas :?: ei ole kokemusta tällaisesta runkogeometrian arvioinnista, niin en oikein osaa sanoa, missä raja menee
Kuva

Viime päivinä olen taistellut keskiön kanssa. Vanha 122 mm Stronglight -akseli on nähtävästi kulunut, laakeripinnoilla on koloja. Hankin VeloSaloonista Itävallasta muiden osien mukana 113 mm Neco laakerikapselin ranskiskierteisillä kupeilla, mutta suunnitelmat ehtivät muuttua: leveys olis sopiva yhden rattaan kampisarjalle, mutta ei kahdelle, mitä tuohon nyt haluaisin. Noita kapseleita on kyllä saatavissa muissakin mitoissa, joten olisi mahdollista ottaa tuosta ranskiskupit ja laittaa ne BSA- tai italokuppien kanssa myytyyn leveämpiakseliseen kasettiin (ranskakierteisiä Necoja ei tietääkseni myydä Suomessa).

Ongelmana on vähemmän yllättäen vanhan kampilaakerin oikean puoleinen "kiinteä" kuppi, joka avautumissuuntansa vuoksi on vedetty aikanaan tehtaalla niin tiukkaan kun on saatu. Liotettuani saumoja tunkeutumiskykyisessä kevyessä öljyssä vierailin lähimmän rautakaupan kilopulttiosastolla ja lähdin toteuttamaan omaa versiota Sheldon Brownin yksinkertaisesta apuvälineestä https://www.sheldonbrown.com/tooltips/bbcups.html
Kuva
Kuva

Valitettavasti kotiin palattuani tajusin, että en omista 24 mm kiintoavainta, saati riittävän kokoista jakoavainta. Huomenna taitaa olla sellaisen osto edessä ;)

Mikäli lannistun tuon kupin irroitusyrityksiin, olisi mahdollista joko hankkia jostain toinen vastaava käytetty keskiösetti 25 - 30 € hintaan ja hyödyntää sitä alkuperäinen kuppi säilyttäen, tai sitten vaan pakata entinen keskiö uusilla laakereilla ja vanhalla akselilla. Ammattilainen totesi, ettei ole pahin, jonka on nähnyt. Valitettavasti irrotusyrityksissäni onnistuin lohkaisemaan hieman kromausta pois kupin ulkopuolen kahdeksankulmaisista otetahkoista :oops:

Satulatolppa-asia pohdituttaa. Näissä kuulemma pitäisi olla 25,4 mm tolppa, mutta tätä tietoa edeltävien mittausteni perusteella kokeilin 25,0 mm tolppaa paikalleen: kuvassa näkyy, kuinka syvälle meni, loppumatka tosin aika tahkeasti. Kuten tolppaan tulleista jäljistä näkyy, jokin siellä harasi vastaan. Pohdinkin, olisko tuo mahdollista kiristää riittävän tiukkaan, vai täytyykö hankkia tuumainen, joka menee sisään vielä huonommin. Ihan täyttä pituutta en tietenkään tule käyttämään, eli alhaalta voisi sahata jonkin verran pois :idea:
Kuva

Kiillottelin tuossa päivänä muutamana VeloSaloonista tullutta Pivo-stemmiä vesihiomapapereilla, huopalaikalla ja Autosolilla
Kuva
Kuva

Laittaisin nuo muutamat ikävät pikku skraidut mieluummin puuttellisten välineiden kuin huolimattomuuden piikkiin :roll:
Dremel-kopiostani (Tokmannin "Kätsy Kalle" :lol: ) on nimittäin hävinnyt istukan suoja, ja koska ei ole ruuvipenkkiä, saati työpöytää, mihin työstettävän kappaleen voisi jotenkin kiinnittää paikalleen, on mulla ollut stemmi vasemmassa kädessä ja dremeli oikeassa. Seurauksena tästä laite pääsi joitakin kertoja lipsumaan niin, että pyörivä rihlattu istukka osui kiilotettavaan pintaan tehden siihen naarmuja ja koloja, joiden poistaminen vaatisi karkeampaa hiomista ja sitten kiillotusprosessin uudelleen alusta aloittamista :cry:

Kuva

Löytyiskin joku kastikepullon korkki tms. oikeilla kierteillä, mistä voisi tuunata uuden istukan suojan!

Stemmin mukana ei tullut mitään teräksistä, joten siinä on nyt eripariset pultti ja kartio. Kuten näkyy, pultissa on hiukan ylimääräistä pituutta, ja 22,2 putkeen sopivalle stemmille mitoitettu kartio ei ilman pakottamista mene kovin pitkältä matkalta putken sisään. En usko tästä koituvan ongelmaa, niin kauan kuin siinä oleva uloke pysyy urassaan ettei koko komeus pyöri tyhjää haarukkaputkessa.
Kuva

Menettelyvinkkejä keskiäasian suhteen otetaan vastaan mielihyvin!
Rydis
Viestit: 542
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: Mercier Mixte

Viesti Kirjoittaja Rydis »

Yllättävän ripeäst edistyy :)
Jarruiista taitaa tulla aika korkeat ?
Yhden tiedon mukaan Töölön pyörästä saattaa löytyä ranskis kuppeja kasettikeskiölle ?
Ymmersta_OG
Viestit: 30
Liittynyt: 11 Maalis 2021, 23:48
Kotipaikka: Helsinki

Re: Mercier Mixte

Viesti Kirjoittaja Ymmersta_OG »

Rydis kirjoitti: 21 Huhti 2021, 08:57 Yllättävän ripeäst edistyy :)
Jarruiista taitaa tulla aika korkeat ?
Yhden tiedon mukaan Töölön pyörästä saattaa löytyä ranskis kuppeja kasettikeskiölle ?
Jos sitä meinaat, niin noiden Weinmann-jarrujen reach saattaa olla itseasiassa jopa liian pitkä ;) Fillalla ainakin näytti olevan vaihtoehtoja keskivetojarrujen saralla.

Mulla siis on ranskalaisilla kierteillä varustetut kupit Neco-kasettikeskiölle, mut en oo vielä saanut vanhaa oikean puolen kuppia ulos rungosta :?

Ja joo, on tullut ehkä liikaakin käytettyä aikaa tähän projektiin, ensinnäkin siksi että tekee mieli päästä ajamaan ja toiseksi että saan tehtyä tilaa parvekekalusteille :D
Ymmersta_OG
Viestit: 30
Liittynyt: 11 Maalis 2021, 23:48
Kotipaikka: Helsinki

Re: Mercier Mixte

Viesti Kirjoittaja Ymmersta_OG »

Keskiön laakerikuppi irroitettu, tosin tuhoisasti, kiristin huomaamattani pulttia prikka kupin reunojen "päätyä" vasten ;) Kuva


Noh, saapahan kasettikeskiön ja oikean mittaisen akselin paikoilleen.

Satulaputken ahtauden syynä vaikuttaisi olevan ovaaliksi puristuneen klampin
Kuva
Kuva
lisäksi tällainen outo ulkonema putken sisäpuolella. Eksynyttä juotosainetta?
Kuva

Ohjaamon hahmottelua Kuva
Varalla Pelagon Parisienne siltä varalta että asento alkaa tuntua liian etukumaralta matalan stemmin ja viiksitangon kanssa :)

Kävin sekoituttamassa Decovärillä paikkausmaalia, kunhan ilmat hieman lämpenee niin maalailen parvekkeella mm. tuota satulatolpan kiristintä vähän nätimmäksi :)
Rydis
Viestit: 542
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: Mercier Mixte

Viesti Kirjoittaja Rydis »

Hyvä että kuppi antautui, ei näytä edes ruosteiselta, ehkä vain tiukkaan vedetty?

Nista satulaputken kuvista vaikea hahmottaa mitään :(

Hyvin sujuu :)
Ymmersta_OG
Viestit: 30
Liittynyt: 11 Maalis 2021, 23:48
Kotipaikka: Helsinki

Re: Mercier Mixte

Viesti Kirjoittaja Ymmersta_OG »

Juu ei ollut ruosteesta juuri jälkeäkään - kierrelukitetta varmaan välissä ollut.

Kävin tosiaan Deco-Värillä sekoituttamassa "kynsilakkapullollisen" paikkamaalia, ja joku lämmin päivä viime viikolla maalailin kolhuja piiloon. Pesin ensin rungon huolellisesti, huuhtelin pesuaineet pois, annoin kuivua, ja vielä pyyhin maalattavat kohdat tärpätin kanssa.

Tänään sitten kokeilin tehdä vähän "välihiontaa" ennen seuraavaa maalikerrosta ja lakkausta. Kuinkas ollakkaan, alkuperäinen maalipinta vaikuttaisi olevan niin ohkainen, että hyvin kostutettu 1000 hiomapaperi puhkaisi sen parista kohtaa muutaman sekunnin kevyellä hankauksella :shock:

Tämä tietää lisää maalattavaa, onneksi maalia on vielä. Tasaisen pinnan saavuttaminen tulee olemaan todella vaikeaa :?

Totesin, että alunperin tähän kaavailemani tarakat ovat väärän kokoisia. Löysin netistä pari vaihtoehtoa joista pidän, mutta joita tietty myydään vain Etelä-Euroopassa eikä yksikään liike postita Suomeen :roll:

Kuva
näitä myydään halvimmillaan 6 - 8 € hintaan. Lampun päälle tuleva "suojakaari" tuo mieleen ranskalaisten constructeur-pyörien räätälöidyt taakkatelineet ;)

Kuva
Ridewill.it kyllä toimittaa Suomeen, mutta jos tulkitsin sivua oikein, postikulut ovat alkaen 46 € riippumatta tilauksen koosta... ehkä enemmän tukkutyyppinen firma?

Tarvitsisin myös jonkun tämäntyylisen, siis rungon alaputkeen kiristettävän vaijerinkuoren stopparin, kun käytän peukkuvaihtajaa tangossa ja runko on suunniteltu niin, että vaijeri kulkee paljaana keskiön päällä olevan ohjurin läpi taka-haarukkaan jossa on vaijerinkuoren stoppari takavaihtajan "mutkaa" varten
Kuva
Rydis
Viestit: 542
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: Mercier Mixte

Viesti Kirjoittaja Rydis »

Niinkuin vinkkasin twitterissä niin uusix on auki, jos pääset päivällä käymään niin pakkari saattaa löytyä kolikoilla ehkä myös tuo vaijeri stoppari.
Ymmersta_OG
Viestit: 30
Liittynyt: 11 Maalis 2021, 23:48
Kotipaikka: Helsinki

Re: Mercier Mixte

Viesti Kirjoittaja Ymmersta_OG »

Olinkin odottanut milloin se avaa taas. Harmi että suurin osa fillareista ja osista on "out of bounds" asiakkaille. Mukaan tarttui vitosella pikkuosia. Tarakkaa vaatii vielä speksausta. Oli myös 70-luvun Peugeot-mixte 650b rengaskoolla ilman etupyörää ja satulaa, ois kympillä lähtenyt mukaan, mutta ei tällä kertaa :cry:
Ymmersta_OG
Viestit: 30
Liittynyt: 11 Maalis 2021, 23:48
Kotipaikka: Helsinki

Re: Mercier Mixte

Viesti Kirjoittaja Ymmersta_OG »

Joku on saattanut huomatakin, että oon päivitelly tätä projektia myös BikeForumsin puolelle.
Juuri nyt olen niin turhautunut mokailuuni maalaamisen suhteen, että en jaksa kirjoittaa samaa uudelleen suomeksi, vaan heitän linkin tuonne https://www.bikeforums.net/classic-vint ... ild-2.html :(

Edit: taidan suunnata Konalan Motonettiin etsimään suurin piirtein oikean väristä automaalia, varmaan best bet tässä vaiheessa maalipinnan siistimisen suhteen. Toki kunnon valmistelut ja 2K kirkas lakka pintaan. Rungon dekaalit onneksi suht hyvässä kunnossa, ne meinasin suojata ja lakata päältä myöhemmin.

Harmittaa tää maalaustakaisku siitäkin syystä, että projektin valmistuminen viivästyy. Nyt kun ois hyvät pyöräilykelit... täytyy lainailla tyttökaverin Konaa siihen asti että saan tän valmiiksi ;)
Ymmersta_OG
Viestit: 30
Liittynyt: 11 Maalis 2021, 23:48
Kotipaikka: Helsinki

Re: Mercier Mixte

Viesti Kirjoittaja Ymmersta_OG »

Eli tosiaan, kävi niin että koitin maalata Deco-Värissä mallista sekoitetulla paikkamaalilla naarmuja ja kolhuja piiloon. Pienellä pensselillä tuli maalattua jonkin verran kolhun ympärillekin, kun en älynnyt teipata ehjää maalia piiloon. Maalipinnasta tuli aika epätasainen, niin koitin sitten sitä hioa, taas tajuamatta suojata ympäriltä kunnolla, lopputuloksena se, että sain paikattujen kohtien ympäriltä vanhan maalipinnan puhki. Sitten piti maalata uudella maalilla aina vaan isommalta alueelta, ja eihän sillä ihan saman näköistä pintaa saa kuin alkuperäinen.

Tämän kohelluksen laikukas lopputulos on paha pettymys, runko näytti paremmalta ennen kuin olin koskenutkaan siihen maalilla. Olkoon varoituksena muille toheloille :cry:

Kuva

Kuva

Kuva

En tiedä auttaako tässä muu kuin sutia nuo kohdat joissa metalli / pohjamaali näkyy tuolla paikkamaalilla piiloon, lakata päältä ja koittaa elää lopputuloksen kanssa? Jälkiviisaana mietin että voi kun oisin älynnyt jollain poistaa tuon uuden maalin ennen kuin aloin yrittää hioa sen pinnasta tasaista. Metallinhohtomaalin vesihiominen nimittäin johti siihen että pinnasta tuli sinisen sijaan harmaa, oletettavasti siksi että metallihiukkaset ovat kovempia kuin ympäröivä maali, ja siksi jäivät hiomisessa viimeisenä paikalleen :?
Ymmersta_OG
Viestit: 30
Liittynyt: 11 Maalis 2021, 23:48
Kotipaikka: Helsinki

Re: Mercier Mixte

Viesti Kirjoittaja Ymmersta_OG »

Kuva

Tältä näyttää tällä hetkellä. Muutoksia tulossa jo paikallaan oleviinkin kilkkeisiin, takavaihtajan ruma suoja lähtee ja vaihtajaksi tulee todennäköisesti SunTour Vx. Ohjaustankokin varmaan vaihtuu, mikä vaatis toisenlaiset jarrukahvat. Vielä kun sais sen satulaputken kalvattua jossain.

Kuva
Ruostuminen pysäytetty

Kuva
Vähän pääsi työkalu lipsahtamaan :? auts!
Ymmersta_OG
Viestit: 30
Liittynyt: 11 Maalis 2021, 23:48
Kotipaikka: Helsinki

Re: Mercier Mixte

Viesti Kirjoittaja Ymmersta_OG »

Vähän yhteensopivuusongelmia, hups. Olin ajatellut laittaa tähän Vx takavaihtajan ja parittaa V Gt Luxen tuon sporttisemman kiekkosetin ja uuden 14-32 kierrepakan kanssa, mutta noiden Alesa-kiekkojen mukana tulleessa pakassa on 28t isoin ratas mikä on kaksi hammasta liikaa Vx:lle. Täytynee siis pitää silmät auki pienemmän kierrepakan varalta ja laittaa nyt tähän projektiin se ainoa toimiva yhdistelmä. Ja tosiaan, tuo noilla kova-anodisoiduilla Araya-kiekoilla oleva uusi SunRace-pakka ei käy Alesa-kiekkoihin, koska näissä on Shimanon takanapa jossa pienin ratas toimii lukkorenkaana, kun taas SunRacen pakka vaatii kierteet koko matkalle.

Hoksasin toisenkin tyhmän mokan: kampisarjani on tarkoitettu yksivaihteiselle, eli ratas on 1/8" ketjulle mitoitettu, kun taas vaihteet vaatii 3/32" ketjun. Etsinnässä siis 130 bcd eturatas tai kokonainen kampisarja, joka sopisi 3/32" ketjuille.

Myöskään satulatolppa-draamanäytelmä ei vielä ole ohi, sillä en vieläkään ole päässyt tekemään ovalisoituneelle satulaputkelle mitään toimenpiteitä.
Poistan naarmuisesta 1" tolpasta uunipesuaineella anodisointeja ja meinasin hio sitä hieman snadimmaksi, jos menis sitten. 25.0 mm on jo niin väljä että heiluu ihan, ja oluttölkkishimmin kanssa huolettaa mahdollisuus shimmin tipahtamisesta putken pohjalle tai tolpan jumahtamisesta paikalleen.
Vähän pohdin myös, minkä verran tuo tuo poistamani eloksointi suojaisi korroosiolta = jumiutumiselta teräs-alumiini -kontaktissa
Vastaa Viestiin