P: Principia

Tänne projektit
Vastaa Viestiin
Avatar
Tuomo
Viestit: 773
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

P: Principia

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Jestas, alumiinia. No, kaikkea pitää kokeilla. :D

Kuva

Kuva
Avatar
Tuomo
Viestit: 773
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Pari kuvaa lisää. Eli tuli hankittua tollanen sekalaisilla osilla kasattu tanskalainen huippuraami eräältä kohteliaalta brittimieheltä. Osat sekalainen setti vanhaa Campaa Michen kammilla.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kiekot on oudot enkä oo ennen nähny vastaavia. Tuskin mitään huippulaatua, mutta näyttäis olevan ihan toimivat. Niissä on tollaset hassut varkaudenesto-pikalinkut, mistä voi kiertää irti ton vipuosan.

Kuva

Kuva


Mut mitä nopeasti oon pyörää ajanut, niin runko vakuutti. Kiihtyi hyvin ja kaikki voima tuntui menevän sinne minne pitääkin. Sen verran vakuuttava, että pitänee päivittää osat vähän uudempiin.
Rydis
Viestit: 542
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja Rydis »

Jaha tää on taas kerran mun mukavuusalueen ulkopuolella :oops:

Kysyin principia bikes haulla mikä tää on yks vastaus:
http://www.principiabikestore.com/info_ ... anguage=en
aikajana vuoteen 2008 sitten?
Tuomo kirjoitti: 17 Marras 2018, 12:28 pitänee päivittää osat vähän uudempiin
osalista ole hyvä :)
https://weightweenies.starbike.com/articles.php?ID=53
Avatar
Tuomo
Viestit: 773
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

On tää pois munkin mukavuusalueelta. :D

Noilla principiabikestoren pyörillä ei taida olla oikein mitään yhteistä näiden vanhojen aluraamien kanssa. Näyttäisi olevan vanha kunnon "ostetaan tunnettu nimi".

Ja jotain ton WeightWeeniesin tapaista ajattelin, mutta en ehkä ihan noin paljoa lähde keventelemään. Tuskin tulee kuitukiekkoja ja osasarjakin vielä auki. Mulla olisi tuolla setti 10-Recordia, mutta vähän pohdin että säästäiskö sen johonkin toiseen pyörään. Pitänee kaivaa eri vaihtoehdot esille ja pohtia.
vasaraasialainen
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Joulu 2018, 11:34
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja vasaraasialainen »

Mielestäni olin tänne rekisteröitynyt aikaisemmin, vaan eipä onnistunut kirjautua sisään. No, oli miten oli, Principia toimii aina sisäänheittäjänä. Mulla on Evolution SX vuodelta 2005. Se on käsittääkseni vielä tanskalaista käsityötä.

Heräsin merkin hyvyyteen liian myöhään. Chainreactioncycles myi NOS-runkosettejä hyvään hintaan ammoin. Noukin sieltä ratarungon ja edellä mainitun maantierungon. Pyörien kasaamisessa meni sitten turhan kauan. Kun viimein ymmärsin, että kyseessä on laatutuote, jäljellä ei ollut enää sopivia kokoja. Se on harmittanut aika hitosti, kun myynnissä oli muun muassa lippulaiva REX. Olisin ostanut varastoon. Toki ja varmasti nykyiset alurungot ovat parempia, mutta ne eivät ole Principia.

Olisi itse asiassa mukava tietää merkistä enemmän. Taisi vaan olla turhan pienen markkina-alueen juttu. Aika vähissä ovat tiedonjyväset.

Mutta siis sulla on hieno fillari!
Avatar
Tuomo
Viestit: 773
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

vasaraasialainen kirjoitti: 23 Joulu 2018, 12:10 Mielestäni olin tänne rekisteröitynyt aikaisemmin, vaan eipä onnistunut kirjautua sisään. No, oli miten oli, Principia toimii aina sisäänheittäjänä. Mulla on Evolution SX vuodelta 2005. Se on käsittääkseni vielä tanskalaista käsityötä.

Heräsin merkin hyvyyteen liian myöhään. Chainreactioncycles myi NOS-runkosettejä hyvään hintaan ammoin. Noukin sieltä ratarungon ja edellä mainitun maantierungon. Pyörien kasaamisessa meni sitten turhan kauan. Kun viimein ymmärsin, että kyseessä on laatutuote, jäljellä ei ollut enää sopivia kokoja. Se on harmittanut aika hitosti, kun myynnissä oli muun muassa lippulaiva REX. Olisin ostanut varastoon. Toki ja varmasti nykyiset alurungot ovat parempia, mutta ne eivät ole Principia.

Olisi itse asiassa mukava tietää merkistä enemmän. Taisi vaan olla turhan pienen markkina-alueen juttu. Aika vähissä ovat tiedonjyväset.

Mutta siis sulla on hieno fillari!
Kiitos kiitos.

Itellekin merkki on suht uusi tuttavuus. Muistan joskus kuulleeni siitä aikaisemmin, mutta en ollut kiinnittänyt mitään mielenkiintoa merkkiä kohtaan. Varmaan koska alurunko ei sopinut steel is real- ja made in Italy-mentaliteettiin. :)

Tietoa merkistä on joo aika vähän. Mutta mitä olen netistä keskustelupalstoja lueskellut, niin melkein pelkkiä kehuja tuntuu olevan. Eli ihmiset ovat saaneet rahoilleen vastinetta.

Mut hei laita kuvaa omasta pyörästäs! Nättejä ovat yleensä. Tää Konstankin puhuttelee, vaikkakin laittaisin ite eteen kaks ratasta.

Kuva
Cobra
Viestit: 150
Liittynyt: 20 Marras 2016, 22:22
Kotipaikka: Turku

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja Cobra »

Kävin tuota kanssa vilkaisemassa, kun kerran lähistöllä oli ja hinta edullinen. Myyjä vaikutti mukavalta hepulta ja pyörä varsin asialliselta. Jäi kuitenkin ostamatta, ihan parisuhteen pysyvyyden tähden.

Oikein mielenkiintoinen laite.
Avatar
Tuomo
Viestit: 773
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Laittaisinko tähän mustat, tanwallit vai harmaakylkiset renkaat? Vähän noi harmaakylkiset houkuttelis.
Rydis
Viestit: 542
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja Rydis »

Harmaa ok, mustat kelvolliset, tanwall sitten johonkin perinne pyörään.
Avatar
Tuomo
Viestit: 773
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Tämäkin etenee. Rupesin purkamaan osiin pyörän putsausta varten. En vain löytänyt mistään ketjunkatkaisijaa, joten se joutunee odottamaan toiseen päivään.

Kuva

Onnistuin myös katkaisemaan toisen noista barrel adjustereista. Sinänsä ei harmita, koska tuli samalla todettua, että ovat aivan jumissa ja täten käyttökelvottomia. Pitää nyt vaan keksiä, että miten saan tuon lopun ulos tuolta ja sit löytää joku kauppa, mikä myy noita.

Kuva

Sit pitäis kans inventoida tavarat. Mulla ei ole nyt oikein selvää käsitystä, että mitä osia mulla on ja mitä tarvitsen. :) Campan kahvojakin useammat, mutta en tiedä ovatko ysi- vai kymppinopeuksisia. Onko siihen joku hyvä keino selvittää naksujen perusteella, kun ilman vaijeria ne ei naksu sitä oikeaa määrää?
Rydis
Viestit: 542
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja Rydis »

Ton barrel adjusterin (keksitkö nimen itse?) jämät saanee pois vaiheettaisella porauksella ja pyörissä kaikki kun on standardia niin uudel saa kannibalisoitua vanhasta maasturivaihde systeemistä ?

Toi uus kullanhohtonen sävy on muuten aika kiva ;)
Avatar
Tuomo
Viestit: 773
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Hehe. Kullansävyinen ei olisikaan ollenkaan paha. :)

Kiitoksia porausvinkistä, sain sen irti. Muutkin osat irrotettu ja runko pesty. Sekä keskiö, että kammet olivat yllättävän tiukasti laitettu. Keskiö olisi myös ollut syytä vaihtaa jo aikoja sitten. Rouhean ulkonäön lisäksi oli melko rouheassa kunnossa.

Kuva

Hyvin on eroja runkojen geometriassa. Tommasinissa selkeästi pidempi perä.

Kuva

Olin miettinyt tähän Record/Chorus kymppisarjaa kuitusena ja mustana, mutta rupesin pohtimaan, että voisiko olla kiva kirkkailla osilla? Multa löytyisi jo kirkkaat jarrut, ehkä kymppikahvat, etuvaihtaja ja takavaihtajakin osittain kirkas. Tarttis vain jostain löytää kirkkaat kammet. Tai sit mennään mustalla. Kiekot kuitenkin mustat, enkä rupea tähän uusia kiekkoja jostain hankkimaan.
Avatar
Tuomo
Viestit: 773
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Tuli pestyä ja punnittua tää ja Tommasini. Olin laiska, niin punnitsin runkosettinä + ohjainlaakeri.

Kuva

Melko muhkea toi vinoputki.

Kuva
Avatar
Tuomo
Viestit: 773
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Vähän tämäkin edennyt. Edellisen omistajan jäljiltä muutamia pikkusäätöjä, kuten oikean kokoinen satulatolppa nyt hankittu. Emäputkeen sopivia kaapelisäätöjä en ole löytänyt, joten laitan ulkoiset jos laitan. Stemmin top capin pultti on nähtävästi jossain vaiheessa vaihtunut tuollaiseen normipulttiin upotetun sijaan. Aiheutti muutenkin päänvaivaa.

Vaihteiksi valikoitui kymppi-Chorukset, pitää vaan putsata ne eka. Kiekot vielä mietinnässä. Joko matalat Mavicit, tai sit vähän syvempää profiilia.

Kuva

Kuva
Avatar
Tuomo
Viestit: 773
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Hieman edistystä ja hieman takapakkia. Osia kiinni ja päätin laittaa tähän kirkkaat jarrut mustien sijaan. Sopii mun mielestä hyvin, kun muutakin kirkasta. Mallailin alunperin suunniteltujen Mavicien lisäksi toisia vähän syväprofiilisempia kiekkoja. Pitää pohtia et kummat laittaisin. Tarratkin vois ottaa pois.

Kuva

Kuva

Edellinen omistaja oli jossain vaiheessa korvannut takavaihtajan korvakkeen alkuperäisen kiinnitysruuvin nähtävästi sellaisella vaihtajan säätöruuvilla. Ja tämä korvaava ruuvi on pidempi. Hänellä ei varmaankaan ollut ongelmia edellisten kiekkojen kanssa, mutta kun nyt laitoin tuohon isommalla pakalla varustetun kiekon, niin se otti kiinni ruuviin ja työnsi sen ulospäin tuhoten samalla kierteet korvakkeesta. Onneksi noita näyttää saavan tilattua vielä. Taidanpa tilata toisenkin varalle.

Kaikenlaista säätöä sitä aina tulee eteen.
vasaraasialainen
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Joulu 2018, 11:34
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja vasaraasialainen »

Hieno on edelleen ja taas!
Avatar
Tuomo
Viestit: 773
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

vasaraasialainen kirjoitti: 14 Elo 2020, 19:30 Hieno on edelleen ja taas!
Kiitos. :)

Satutko muuten tietämään minkä kokoiset laakerit tuossa on ohjainlaakerissa? Nykyinen on vähän rouhea, niin voisi vaihtaa.
Avatar
Tuomo
Viestit: 773
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Varaosaa odotellessa on hyvin aikaa huoltaa Mavicin kiekot. Takanavassa yksi laakereista klappaa. Onneksi ei tuon vapaaratasrungon sisällä oleva, vaan tuo mustalla suojuksella varustettu.

Kuva

Jotenkin kyl sellainen muistikuva, että Mavicin rungot eivät tarvitse spaceria Campan pakkojen kanssa, mutta silti tuolla sellainen oli...
Avatar
Tuomo
Viestit: 773
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Päätin samalla huoltaa ohjainlaakerin. Alaosa rouhea, katsotaan elpyykö pesulla ja uusilla rasvoilla, vai pitääkö lähteä siristämään numeroita tiivistekumista. Ikänäkö alkaa jo painaa. :D
Avatar
Tuomo
Viestit: 773
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Kokeilin tollasia moderneja pullotelineitä, mutta ei oikein säväytä. Pitäiskö mennä jollain sirommalla?

Kuva
Avatar
mindw
Viestit: 37
Liittynyt: 18 Joulu 2015, 11:24
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja mindw »

Ääni sirompien pullotelineiden puolesta.
Rydis
Viestit: 542
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Principia

Viesti Kirjoittaja Rydis »

Onhan noi vähän tukevevat mutta kun laittaa pullot paikalleen niin ei huomaa..... tosin joudut ajamaan kuivin suin :roll:
Vastaa Viestiin