P: Kuningaskulkuri 650B porteur

Tänne projektit
Vastaa Viestiin
Avatar
mindw
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Joulu 2015, 11:24
Kotipaikka: Helsinki

P: Kuningaskulkuri 650B porteur

Viesti Kirjoittaja mindw »

Tavoitteena on tehdä Kuningaskulkurista porteur-henkinen kaupunkipyörä. Samalla kiekot vaihtuu pienempään 650b-kokoon, jolloin tilaa riittää leveille renkaille ja lokasuojille. Tulee etutarakka, lokasuojat, dynamovalot ym. Vaihteina 1x9 peukkuvivulla.
Kuva

Ensimmäisenä vastoinkäymisenä ruotoputki osoittautui lyhyemmäksi kuin olisin toivonut. Edes ohut (kuvassa paksu) spacerin tilalle tuleva jarruhangeri ei mahtunut. Pitää joko porata stemmiin reikä tai laittaa kuvassa oleva hangeri shimmin avulla stemmiin kiinni.
Rydis
Viestit: 553
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Kuningaskulkuri 650B porteur

Viesti Kirjoittaja Rydis »

Näyttää mielenkiitoiselta :)
Ja ensimmäinen tarkistuskysymys olet kai mitannut jarrujen reetsit? (ero 622-584/2=19mm)

Ratkeisko toi jarru maastureissa käytetyllä jarrun tappiin kiinnittyvällä hangerilla, myös noissa rutoon kiinnittyvissä löytyy prikan paksuisia.
Pyöräpaja?
Avatar
mindw
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Joulu 2015, 11:24
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Kuningaskulkuri 650B porteur

Viesti Kirjoittaja mindw »

Joo, reach on varmistettu, se on noin 72-73 mm. Pitkälänkiset keskivetojarrut tulevat jo kiinni tuohon jarrureikään, joten hangeri pitää saada ylemmäs kiinni. Itsellä löytyy myös 3 mm paksu hangeri -> ei riitä kierteet. 2mm on maksimi. Perään oli hankittuna Niton älyttömän hintainen hangeri, mutta se ei taas mahtunut pannan väliin pultti kiristettynä.
Rydis
Viestit: 553
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Kuningaskulkuri 650B porteur

Viesti Kirjoittaja Rydis »

Mulla on mielessä joku tällainen:
Kuva
Tosin keskivedolla toi väli menee aika pineksi.
Tai sitten plän B
Avatar
mindw
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Joulu 2015, 11:24
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Kuningaskulkuri 650B porteur

Viesti Kirjoittaja mindw »

Tulisi melkoinen ruuhka tuohon jarrukiinnikkeeseen. Tällä hetkellä tilanne on tämä:
Kuva

Ja vielä pitäisi tuon etutarakan/-korin kiinnike saada samaan ruuhkaan:
Kuva

Vaihdekaapelin veto aiheuttaa pientä päänvaivaa. Kuningaskulkureissa ei ole juurikaan juotettuja ohjureita ym. Esimerkiksi viistoputkessa ei ole tappeja vaihteenvalitsimia varten. Ainoastaan chainstayssa on yläpuolella stoppari. Alunperin näissä on ollut irtonaiset ohjurit ym., jotka on kiristetty putkea vasten. Tuollaisia ei välttämättä kiinnostaisi käydä etsimässä, koska etuvaihtajalle ei ole tarvetta. Lisäksi chainstayn yläpuolelta johdettu vaihdevaijeri voi aiheuttaa ongelmia nykyaikaisten pakkojen 11-hampaan rattailla. Täyspitkä kuori voisi olla vaihtoehto, mutta ei näytä hyvältä ja kitka mietityttää.
Avatar
mindw
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Joulu 2015, 11:24
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Kuningaskulkuri 650B porteur

Viesti Kirjoittaja mindw »

Päätynen tekemään tuon ohjainlaakerin asennuksen uudestaan. Alempi kuppi jäi aavistuksen vinoon kun asensin sen ilman rasvaa. Ikävä pykällys ilmeisesti tästä johtuen. (Muut osat asensin rasvan kanssa.) Lähes samalla vaivalla voi feissata emäputkesta 1mm per pääty pois, niin ei tule ongelmaa ohjainlaakerin korkeuden kanssa. Menee myös keskiön asennus menee uusiksi kun ajattelin porata pohjaan reiän veden tyhjennystä varten. Miksi tehdä kerralla kunnolla kuin voi tehdä kahdesti...

Edit: Myykää 22.2mm tankooon sopivat jarrukahvat.

Edit2: Menköt takakiekon kireydet läpi omista kriteereistä. Korjataan sitten, jos ei toimi.

Edit3: Testausta, että renkaat ja lokarit mahtuvat:
Kuva
Viimeksi muokannut mindw, 08 Kesä 2021, 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rydis
Viestit: 553
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Kuningaskulkuri 650B porteur

Viesti Kirjoittaja Rydis »

mindw kirjoitti: 08 Kesä 2021, 13:21 voi feissata emäputkesta 1mm per pääty pois
Vältä alapään feissausta koska ohjauskulma.
Avatar
mindw
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Joulu 2015, 11:24
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Kuningaskulkuri 650B porteur

Viesti Kirjoittaja mindw »

Sinänsä validi pointti, jos ohjainlaakeri olisi alkuperäinen. Kuningaskulkurissa on alunperin ollut matala ”irtokuula”-ohjainlaakeri. Nykyiset konelaakereilla varustetut on korkeampia sekä ala- että yläpäästä. Minulla olevassa Dura-Ace laakerissa stack on 36,5mm. Löysin Tangelta 30,2mm korkean laakerin.

https://www.sjscycles.co.uk/headsets/ta ... t/?geoc=FI

Edit. Tilasin tuon ebaysta ja vaihdan ohjauslaakerin kokonaan toiseen feissauksen sijaan. Todennäköisesti parin millin feissaus paksumman spacerin kanssa ei olisi riittänyt siihen, että lukkomutteri uppoaisi tarpeeksi syvälle. Riskinä olisi ollut kierteiden tuhoutuminen.
Avatar
mindw
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Joulu 2015, 11:24
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Kuningaskulkuri 650B porteur

Viesti Kirjoittaja mindw »

Koeajo ilman lokasuojia, tarakkaa ja valoja. Perä on levitetty 130mm leveyteen ja dropoutit suoristettu Töölön pyörässä. Koska takavaihtajan kaapelinkuorelle ei ollut rungossa korvakkeita perää lukuunottamatta, vedin kuoren täyspitkänä. Kiinnitys tyylikkäästi nippusiteilllä.
Kuva

E: jaa, tässä on M6-kierteet etuhaarukan lokasuojakorvakkeissa nykyisen M5-standardin sijaan. Takahaarukassa M5.
Rydis
Viestit: 553
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Kuningaskulkuri 650B porteur

Viesti Kirjoittaja Rydis »

Hyvältä näyttää, vaihteiden tuumien lisäämisessä tulee kyllä ongelmia.
Stopparipannalla ratkaistavissa, onko alhaalla ohjuri?
Avatar
mindw
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Joulu 2015, 11:24
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Kuningaskulkuri 650B porteur

Viesti Kirjoittaja mindw »

Keskiömuhvissa ei ole ohjuria. Alunperin on mennyt erillisellä pannalla keskiön päältä. Viistoputkessa on vastaavasti ollut erillisellä pannalla kiinni vaihdevivut. Luulen, että voin elää tämän nippusideratkaisun kanssa toistaiseksi. Kaysotaan toista ratkaisua, jos täyspitkä kuori rupeaa jumittamaan.
Avatar
mindw
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Joulu 2015, 11:24
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Kuningaskulkuri 650B porteur

Viesti Kirjoittaja mindw »

Vielä tankonauhat/gripit ja roiskeläpät, minkä jälkeen tästä voisi tehdä aman.
Kuva
Avatar
Tuomo
Viestit: 782
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: P: Kuningaskulkuri 650B porteur

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Mainion käyttöpyörän oloinen. :)
Ymmersta_OG
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Maalis 2021, 23:48
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Kuningaskulkuri 650B porteur

Viesti Kirjoittaja Ymmersta_OG »

Kiekko-osasto kiinnostaa, itsekö kasasit vai onko jotkut tehdaskiekot? Millä kehillä ja navoilla?
Ratkaisit tuon etujarrun vaijerinkuoren stoppari-ongelman vaihtamalla toisen pitimen/hangerin?
Noita on tietty montaa kaliiperia, olit näköjään ensimmäiseksi valinnut jämäkimmän mitä löytyy :D mikä on varmaan ihan järkevää sinänsä, jotkut on sitä mieltä että ohuemmat saattaa joustaa ja siten heikentää jarruvastetta. Mikäs ohjaustanko muuten?

Edit: olitkin näköjään vastannut osakyselyihin tuolla erillisessä AMA-ketjussa, sori turha utelu :) taisit viedä Yksivaihteesta mun nenän edestä nuo kiekot? :lol: kyselin niistä myös (jos on samat)
Avatar
mindw
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Joulu 2015, 11:24
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: Kuningaskulkuri 650B porteur

Viesti Kirjoittaja mindw »

Kiekot on kasattu itse eri paikoista hankituista osista. Rihtauksen teetin Pelagossa. Stoppariongelma ratkesi matalammalla ohjainlaakerilla ja sopivalla hangerilla. Ohjainlaakerin vaihto oli kriittistä, koska Dura-Acella lukkomutteri meni vain pari kierrosta sisään.
Vastaa Viestiin