P: Nishiki Rally 1986

Tänne projektit
Avatar
loinen
Viestit: 1
Liittynyt: 20 Touko 2020, 16:14
Kotipaikka: Hämeenlinna

P: Nishiki Rally 1986

Viesti Kirjoittaja loinen » 21 Touko 2020, 02:21

Postasin tämän alunperin eräälle toiselle foorumille, mutta ajettelin täältä löytyvän hyvin osaamista vaihdepyörien parissa.

Elikkäs alkukeväästä sain eräästä kuolinpesästä omakseni tämän pirun tyylikkään ja laadukkaan tuntuisen 80-luvun Nishikin. Runkonumerosta päätellen vuodelta 1986. Pyörä ansaitsi saada uuden mahdollisuuden toimia jonkun pääasiallisena liikkumisvälineenä ja pian innostuin tästä ensiprojektistani ihan kunnolla.

Ensinnäkin pyörä vaikuttaisi olevan lähes käyttämätön, joten suuremmilta osien vaihtamisilta vältytään ainakin aluksi. 1x6 välitykset ja vaihtajana SunTour Scrambler, jarrut Dia-Compe, kampisarja sun muuta Sakaelta. Ohjainlaakeri ja keskiö tuntuu olevan kunnossa, vaihtaja toimii moitteettomasti ja kiekot ovat suorat. Tässä vaiheessa en vielä tiennyt ihastuvani tähän pyörään, enkä osannut sijottaa kunnon ulkokumeihin, joten ovat mallia Motonetin edulliset.
Kuva

Tulen polkemaan tällä pidempiäkin maantielenkkejä, joten pidän pyörässä tarakan ja satulalta hain urheilullisuutta. Ei edes näytä hullummalta! Diggailen tuosta helmiäisväristä.
Kuva
Kuva
Kuva

Yksi 60km ja usea vähän lyhyempi lenkki takana ja olen aivan hiton tyytyväinen. Jarrupalat tuli vaihdettua ja jarrut säädetty. Tarakka ja lokarit pysyvät, sillä niille on käyttöä ja onhan noi tyylikkäät.
Kuva

Joitain ajatuksia joita näillä kilometreillä on herännyt:

Polkimissa kontaktipinta kenkää vasten on liukasta muovia ja jalan asentoa sai jatkuvasti hakea. En tiedä mitä porukka täällä tuumii näistä, mutta sijoitin pyörän ilmeelle sopiviin japsipolkimiin ja varvashäkkeihin. Kiiltää ainakin niin, että häikäisee ja tuntui pirun hyvältä kun tänään pääsin ekaa kertaa elämässäni näillä häkeillä polkemaan! (Kuvassa remmit vedetty väärin, mutta huomasin erheeni ajoissa ja asia on jo korjattu.)
Kuva
Kuva

Nuo itsarikahvoiksi nimetyt jarrukahvat epäilyttää. Vähän modernimmat, tukevammat ja sellaiset mistä saisi sen ajo-otteen myös ylhäältä ajettaessa olisi kova juttu. Olisko ehdotuksia korvaamaan nuo vempulat?

Todennäköisesti ainut vähän isompi viilauksen kohde onkin sitten pyörän välityksissä. Loivemmassakin alamäessä loppuu vaihde auttamatta. Tällä hetkellä jäykin välitys on 46/14. Tässä kohtaa minulta loppuu osaaminen, mutta helpoinhan olisi varmasti takapakan vaihtaminen sellaiseen missä olisi piikin tai pari pienempi ratas. Näitä on vissiin huonosti saatavilla? Ebayssä tuli vastaan Suntour 13-34 freewheel joka eroaa kyllä rutkasti tuosta 14-24 joka nyt on kiinni. Lueskelin tuota topikkia kasettipakkojen kustomoinnista viewtopic.php?f=7&t=305 ja tuokin kiinnostaa. Vaihtajan vipu on indeksoitu enkä tiedä toimiiko vaihtaja muuten kuin sellaisella. Muistaisin lukeneeni jostain ettei toimi. Ehkä mielenkiintoisin vaihtoehto olisi tehdä pyörään 2x6 voimansiirto. Jostain pitäisi siis haalia kampisarja ja etuvaihtaja ja speksata pirusti. Nyt on sormi suussa meikäläisellä jo pahasti... :?:
Kuva

Tänään totesin kuitenkin, että vaikka pyörä painaa kaikkine härpäkkeineen ihan hitosti ja itselläni oli täysi repullinen kuormaa, niin se rullaa todella sulavasti ja kovaa! Nyt sitten vaan opiskelen, etsiskelen ja koitan ottaa rauhallisesti kun on näinkin pitkälle päästy. :D
Kohti kevyesti modernisoitua retkipyörää?
Kaikki vinkit, neuvot, haukut, ohjeet ja kommentit otetaan lämpivästi vastaan!

edit: No nyt on tullut vähän opittua noista vapaarattaiden yhteensopivuuksista, mutta edelleen vähän hämärää on kaikki tuo.

Avatar
Tuomo
Viestit: 690
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: P: Nishiki Rally 1986

Viesti Kirjoittaja Tuomo » 22 Touko 2020, 12:40

Harvinaisen hyvässä kunnossa kyl. Noi kahvat ei kyl ole parhaat mahdolliset, mutta ajanevat asiansa sen aikaa kun pohdit vaihtoehtoja.
Onko kammissa mahdollisuutta laittaa kaksi ratasta, vai pitääkö vaihtaa koko setti? Ketjusuojasta joutunet luopumaan mikäli haluat eteen vaihtajan. Niin tuossa on ihan kierrepakka? Luulisi että siihen löytyy halvalla joku vähän sopivampi pikkurahalla.

Vastaa Viestiin