Mysteerirojekti

Tänne projektit
marttiko
Viestit: 3
Liittynyt: 19 Maalis 2019, 11:03
Kotipaikka: Tampere

Mysteerirojekti

Viesti Kirjoittaja marttiko » 19 Maalis 2019, 11:24

Satuin tulemaan tällaisen arviolta 1950-luvun alkupuolen polkupyörän omistajaksi. Kuten asiaan luonnollisesti kuuluu, ei pyörässä enää ole keulamerkkiä.

Kuva

Osat ovat pitkälti ranskalaisia. Mavic-lokasuojat, Rigida-vanteet, Simplex-vaihteet, Ideal-satula ja niin edelleen. En kuitenkaan usko, että pyörä on ranskalainen. Pyörässä on teksti "France model", jota en usko ranskalaisen valmistajan pyöräänsä kirjoittavan. Lukee tuossa myös Camping, mutta eri maalaisia Campingeja on tullut katseltua ja ei ole tärpännyt. Pyörässä on myös fauber-keskiö, joka ei oikein tuonne Ranskan suuntaan viittaa.

Tällainen pienen pieni hitunen jotain logoa löytyy. Näyttääkö tutulta?

Kuva

Pyörä painaa kehnolla henkilövaa'alla mitattuna 12,5-13 kg, eli aivan järkyttävän raskas se ei ikäisekseen ole. Tallista löytyy vertailukappaleeksi saman aikakauden suomalainen kaikilla herkuilla ladattu Kone ja Terä Oy:n Panther, joka painaa reilun kaksikymmentä kiloa. Jostain syystä tämän merkin selvittämisestä on nyt muodostunut jonkin sortin pakkomielle. Tuo pienen pieni logon palanen voi lopulta merkin paljastaa, mutta voi olla paljastamattakin...

Oli miten oli, tarkoitus on pistää pyörä palasiksi, putsata, rasvata, koota ja säätää. Ja sitten ajaa. Kahtotaan jos muistaisi tänne silloin tällöin rojektikuvaakin lisäillä.

Niin, ja täällä on lisää kuvia:
https://www.dropbox.com/sh/4xxnplyhxyck ... gEt6a?dl=0

Rydis
Viestit: 398
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: Mysteerirojekti

Viesti Kirjoittaja Rydis » 19 Maalis 2019, 21:56

Enpä osaa sanoa mikä tuo on, mutta hyvän näköinen.
Jotain viitteitä ehkä saa fauberista ja joutsen kaulasta (tuosta ehkä termi "mutka" on saanut alkunsa ;) )

Kuva
edit:laitoin kuvan näkyviin vähän hankala toi drobox
Viimeksi muokannut Rydis, 24 Maalis 2019, 19:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

marttiko
Viestit: 3
Liittynyt: 19 Maalis 2019, 11:03
Kotipaikka: Tampere

Re: Mysteerirojekti

Viesti Kirjoittaja marttiko » 20 Maalis 2019, 07:27

Ohjainkannatin ja eturatas ovatkin rungon lisäksi ainoat osat, joista ei ole vielä tietoa.

Ensimmäinen voi olla samasta lähteestä kuin Gitane Mini-Bi:n kannatin:
https://forum.tontonvelo.com/viewtopic. ... 2&start=30

Vastaavaa eturatasta ei sen sijaan ole tullut vastaan. Ja ei ole siitä kiinni, ettenkö olisi etsinyt. Olen nyt kaivanut eri kielillä sanoilla "vanha polkupyörä" ja "vintage polkupyörä" nettiä. Tulipahan esperantoksikin etsittyä... Samalla opin, että Sloveniassa on suosiossa ärsyttävien puhtoisten, särmättömien hymyilevien nuorten kansoittamien bändien ärsyttävän puhtoinen, särmätön ja hymyilevä haitarifolk-musa. Staro kolo siis meinaa vanhaa polkupyörää:
https://www.youtube.com/watch?v=Mmu0_tWAzDQ. Doriat sun muut digi.kansalliskirjastot on tuttuja paikkoja, eikä suomalainen polkupyörähistorian niiden osalta ole antanut vastausta. Velobasen 571:n kampisarjan tietokannassa ei näkynyt myöskään. DBS:llä on aikalailla vastaava, mutta ei aivan kuitenkaan. Muodoltaan hyvin lähellä, mutta ei aivan noin siro, eikä siinä ole samanlaista kohokuviota kuin tässä rattaassa. Selvästi eri koneella väsätty ratas.

Katsoin myös Velobasen kaikki eli 1054 kuvaa polkupyörien etumerkeistä. Ei näkynyt jatketta tuolle pienelle logon reunalle, joka pyöräni pystyputkessa on. Itse asiassa nyt hoksasin, etten ole selannut Vanhojen velojen kokoamia kuvia päämäärätietoisesti.

Kyllä se vielä joskus selviää. Logon nurkka ja raitojen väri ovat kelpoja vihjeitä.

Rydis
Viestit: 398
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: Mysteerirojekti

Viesti Kirjoittaja Rydis » 24 Maalis 2019, 19:13

Huomasin että olet myös fasessa kysellyt merkin perään, sielä on ollut arvio neuvostoliitto, siihen viittaa myös tuo värin valinta ehkä emäputkea lukuunottamatta sekä jollain silkkipaino? tekniikalla tehdyt raidat ym. xb3:ssa on sama tekniikka.
Myös ranskis tai oikeammin sweitsi/itävalta kierteet viittaavat neukkuihin, sielä oli politbyroon määräys metrisen järjestelmän noudattamisesta ;)
Fauber on vähän mysteeri mikähän poljinkierre tuossa on 14mm ? Avaamalla toinen napa ja mittaamalla kuulan halkaisija varmistuu ilmansuunta 98pros varmuudella, edessä 5mm ja takana 6mm on ryssän tekeleitä.
Mikähän vannekoko on? entä ohjailaakeri 25 vai 26mm?
Myös satulaputkessa on venäjän värit joita on käytetty aikakauden (k)harkoveissa simplexit ym jälkiasennettuja ????

marttiko
Viestit: 3
Liittynyt: 19 Maalis 2019, 11:03
Kotipaikka: Tampere

Re: Mysteerirojekti

Viesti Kirjoittaja marttiko » 25 Maalis 2019, 08:28

Itse en pidä Neuvostoliittoa todennäköisenä, mutta ei sitä tietenkään pidä sulkea poiskaan.

Osat ovat tosiaan ranskalaiset läpeensä lukuunottamatta englantilaisia Brampton-polkimia. Rengaskoko on 700c, eli 622mm. Navat ovat uskoakseni myös raskalaiset, mutta ei ole varmuutta. Etunavassa on hiukan kehnosti lyöty leima, joka alkaa joko "Lal" tai "Cal" ja saattaa päättyä i:hin. Takanavassa ei ole merkintöjä. Rataspakka on "Packson perfection made in France".

Mittasin takanavan laakerikuulat, jotka olivat 6mm. Tai tarkemmin sanottuna paskalla työntömitallani mitattuna noin 6,2mm. Etunapaa en jaksa avata kun sen jo putsasin, laitoin rasvoihin ja säätöihin. Olivat kuitenkin pienemmät kuin takanavassa. En kuitenkaan ole tästä vakuuttunut, että olisi neuvostoliittolainen pyörä kyseessä.
edit. Mittasin. 4,5mm samaisella kammottavalla työntömitalla.

Tarroituksen värit ovat kyllä samat kuin venäjän lipussa, mutta väärässä järjestyksessä. Ja Neuvostoliiton aikaan olisi nähdäkseni käytetty mieluummin neuvostovärejä. Lisäksi raidat ovat hyvin kotikutoiset luonteeltaan, kuten on itse asiassa maalipintakin. Kuten dropbox-kansion (linkki lopussa) kuvissa näkyy, on raidat teipattu vähän liian lyhkäisistä paloista vähän vinoon. Maalipinta kupruilee keskiön muhviliitoksien ympärillä, toinen etuhaarukan vedenpoistoreikä on maalattu umpeen ja ruiskuttaessa on vähän päässyt karkuun muutamassa paikassa, mm. etuhaarukassa. Camping ja France model -tekstit ovat siirtokuvia, mutta rungon raidat on tehty maalaamalla. Eivätkä nekään ole osuneet aivan keskelle. Toki tällaisia voi tapahtua tehtaassakin, mutta 1950-lukuisilla laadukkailla ja aikanaan epäilemättä kalliilla ranskaosilla varustetussa pyörässä voisi olettaa olevan myös hyvän maalipinnan. En siis usko, että maalipinta olisi tehtaan tekele. Se on epäilemättä sen tahon tekemä, jonka logon kappale satulaputkessa komeilee. Kulumakohdissa ei ole merkkejä entisestä maalipinnasta, tuo voi olla aivan hyvin ensimmäinen runkoon vedetty maali.

Tällä hetkellä epävarmoja osia ovat lähinnä ohjainkannatin ja ohjaustanko, keskiön osat, runko, kissansilmä ja navat. Sekä pinnat ja nippelit. Tähän mennessä kaikki tunnetut osat ovat olleet brittipolkimia lukuun ottamatta ranskalaista. Jopa napojen siipimutterit.

Ohjainkannattimesta vielä, varsin samankaltaista on ollut Gitanen Mini-Bi ja Traveler -pyörissä. Muoto ja toteutus on varsin samankaltainen, mutta tämä on reilusti lyhkäisempi.
http://bikeville.blogspot.com/2012/03/f ... h-bag.html
https://www.bikeforums.net/classic-vint ... itane.html

Kuvia

Vastaa Viestiin