Olen muutaman vuoden miettinyt 26" teräsrunkoisen v-jarrumaasturin rakentamista. Näin alkusyksyllä myynnissä tämän uudelleenmaalatun Kona Kilauean, mutta pyörä ehti mennä kaupaksi. Tartuin tilaisuuteen kun uusi omistaja mainitsi ohimennen Yksivaihteen puolella, että runkosetti voisi olla myynnissä.

Runko on peräisin jostain -90-luvulta, etuvaihtajan vaijerin viennistä päättelin että ehkä vuosilta -93-94 jolloin pääkolmio olisi Tange Prestigeä. Orkkisväritys olisi hienompi mutta pulverimaalaus on tehty ihan siististi ja desert tan -väritys on kivalla tavalla Radavist-uskottava. Ebaystä hankittu tarrasetti piristi ulkonäköä mielestäni paljon.

Keulaksi olen yrittänyt metsästää ahead-tyyppistä Kona P2:sta, mutta kokosin pyörän edelliseltä omistajalta ostetulla Rockshoxin Psylo SL:llä ainakin toistaiseksi. Osasarja on vähän sekalainen setti Shimanoa vuosien varrelta, tuorein komponentti on M7000 SLX -vaihdevipu ja vanhin NOS:na löytämäni STX-RC -etunapa, takavaihtaja on 10-v. XT. Takanapa on Novatec koska siinä oli mulla jemmassa olleista navoista siistein vaparin ääni, jarrut ovat Avidin Single Digit 3 -v-jarrut. Renkaina pyörivät Michelin Wild Race'R2 Advanced 26x2" koossa tubelessina Mavicin XM 117 -vanteilla.
Kona tuntuu isompipyöräisiin maastureihin verrattuna tosi tarkalta ja ketterältä, tavallaan leikkisältä. Nopealla xc-polulla oikein hauska peli.