Mercier-retkipyörä työn alla

Tänne projektit
Kari Salonen
Kotipaikka: Helsinki

Mercier-retkipyörä työn alla

Viesti Kirjoittaja Kari Salonen » 09 Elo 2018, 19:24

Moi, ja samalla lyhyt tuoreen foorumilaisen esittely: pääkaupunkiseudulla asuva vähän yli 50-vuotias, pitää erityisesti ranskalaisista ja italialaisista kuljettimista.

Noin. Sain aikani kärtettyäni haltuuni naapurin pihalla talvia törröttäneen komean Mercierin. Pakkohan se oli pelastaa: se, mikä ei ollut ehtinyt ruostua pilalle, paljasti, ettei pyörää ole oikeastaan koskaan varsinaisesti käytetty. Välinpitämätön kohtelu on vähän jo kismittänyt: voimansiirto ja takateline ovat aika sankassa ruosteessa. Takateline tosin voi olla pelastettavissa ihan nättiin kuntoon ahkeralla jynssäämisellä. Aloitettu on.

Tästä tulee varsinainen testi: miten vähillä tilaresursseilla voi tällaisen projektin viedä läpi? Mitään verstastilaa ei nimittäin ole, minne pyörän voisi purkaa osiinsa ja jättää levälleen. Ja tunnustan auliisti, ettei noita teknisiä taitojakaan ole liiaksi asti. Mutta kyllä tuosta hyvä tulee...

Kuva

Kuva

Rydis

Re: Mercier-retkipyörä työn alla

Viesti Kirjoittaja Rydis » 09 Elo 2018, 22:31

Moi vaan tervetuloa foorumille :)
Lupaavan näköinen projekti osat tallella ruskean värin kun saa pois niin tulee varmaan sopivan patinoituneen näköimen, etuvaihtaja ja ketjut näyttävät melko haasteellisita mutta varmaan se siitä, jos ketjuja lähtee vaihtamaan kannattanee valita jotkut marketin "halpis" ketjut sopivat väriltään ja eivät ole liian joustavat .

Kari Salonen

Viesti Kirjoittaja Kari Salonen » 10 Elo 2018, 10:57

Kiitos, kiitos.

Suurin osa ruskeasta on tuollaista kevyttä pintaruostetta, joka lähtee kyllä autosolilla ja kiillotuksella aika hyvin. Ja kromiosathan kimmeltävät sen jälkeen oikein kauniisti. Komea tuosta tulee - maalipintakin on itse asiassa siistimpi kuin noissa kuvissa. Siitä olen tosiaan iloinen, että pyörä on täydellinen - vain pumppu on kadonnut maailman tuuliin, ja etulamppu on rikki. Ja pelastusoperaation toinen puoli oli pelastaa pyörä joutumasta fiksiniilojen "aihioksi", mitenkään rakentelijoita leimaamatta...
Voisikin kysellä varaosia yksivaihdefoorumin puolelta.

Ketjun vaihdosta ei ole kahta kysymystään. Se on niin tönkkö, ettei enää kulje oikeastaan ollenkaan, putsaamisen jälkeenkään. Etuvaihtajakin voi mennä vaihtoon, kunhan löydän hyväkuntoisen varakappaleen: muovisessa kiinnitysosassa on ikävähkö halkeama.

azure

Viesti Kirjoittaja azure » 10 Elo 2018, 12:56

Tervetuloa munkin puolesta foorumille! Kunnostin itse asiassa viime vuonna vastaavanlaisen naisten version tyttöystävälle ja on tykännyt ajella. Projektilangasta saattaa ehkä löytyä jotain tähänkin projektiin tarvittavaa tietoa. Se tietysti voi olla ainakin olennaista että jos joudut takavaihtajan vaihtamaan niin silloin täytyy tehdä siihen kierteet ja vähän viilaamaan korvaketta. Töölön Pyörässä on tähän työkalu ja sieltä löytyy muutenkin hyvin vintageosaa.

Mulla saattaa itse asiassa olla ylimääräisenä kirkas Shimanon etuvaihtaja, mutta jos haluat pysyä Ranska-teemassa niin varmaan Simplexin etuvaihtajakin löytyy joltakulta täältä tai yksivaihteesta. Ja jos et jaksakaan tehdä tätä loppuun niin ostan mielelläni tän pois kun olisi hauska että myös itsellä olisi Mercier :)

viewtopic.php?f=3&t=326

Kari Salonen

Viesti Kirjoittaja Kari Salonen » 10 Elo 2018, 15:33

Tuota sun Mercier-ketjua ehdin jo lueskellakin, kun naapurissa pähkäiltiin mun tarjousta. :)
Siinä voi hyvinkin olla kaikenlaista hyödyllistä.

Ikävä nyt ilmoittaa heti, mutta pyörä ei tule enää myyntiin. Olen itse aika pitkään himoinnut tuollaista ranskalaista - ja nirsona snobina tietenkään Pösö ei käynyt (kaikillahan on), vaan mieluiten Motobecane, Gitane tai Mercier. Ja nyt sellainen osui kohdalle ihan lähinurkilla. Sinänsähän tuo on sellainen aika helppo projekti, tai ainakin aion sen sellaisena ottaa. Teen sen minkä osaan ja voimansiirron hienouksissa turvaudun ammattiapuun, niin ei tule tärveltyä mitään.
Ja etuvaihtajasta laitan tosiaan vähitellen kyselyjä eri rompetoreille. Sen muoviosa on käytännössä halki. Ajattelin tosiaan pysytellä Ranska-teemassa, siis Simplexissä tai ainakin Huretissa. Takavaihtaja vaikuttaa sellaiselta, että saattaa ihan toimiakin. Kuurauksella ja rasvaamisella ketjukin lähti lopulta toimimaan jotenkuten, sen verran että pienelle testilenkille pääsin.

Tuossa pihalla projektia jynssäillesäni katselin läpi myös noita muita osia: Solida-kammet, Rigida Superchromix -vanteet, joissa on oikein kiva ja nätti koristeprofiili. Mafac Racer -jarrut, tietenkin. Isolaippaiset navat, jotka lienevät Maillardin.

Laittelen lisää kuvia sitä mukaa, kun homma edistyy.

azure

Viesti Kirjoittaja azure » 10 Elo 2018, 16:26

Pasilan pyöräpajalta kannattaa myös käydä katsomassa. Sieltäkin voi löytyä osia. Ainakin etuvaihtajia siellä oli vaikka kuinka, saattoi olla ranskalaisiakin.

http://pyorapaja.info/

Vastaa Viestiin