P: punainen Tunturi Professional

Tänne projektit
Vastaa Viestiin
onre
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Kesä 2018, 16:19
Kotipaikka: Toijala

P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja onre » 11 Heinä 2018, 16:09

onre kirjoitti:
26 Kesä 2018, 19:52
Menin ostamaan vaihdevaijeria, mulle myytiin harjoituskilpapyörä. Ei olekaan tuubirenkaista mitään kokemusta entuudestaan.
Näin todellakin kävi, mutta olen vasta nyt ehtinyt aloittamaan tämän kanssa.

Kuva

Yleiskunto on melkoisen ajettu, melkein kaikki oli kuitenkin ehjää kunnes katkaisin etujarrun kiristimen vaihtaessani vaijeria vähemmän ruosteiseen. Taidan illan ratoksi käydä yrittämässä onneani jämän irroituksessa. Kiristin tuntui olevan melko höttöistä materiaalia, sen sijaan se osa, mihin se kiinnittyy, on hemmetin kovan oloinen, eli tämä voi tuurilla mennä aika helpostikin. Aina tämmöiset on lopulta irti saatu.

Runko on Columbus Zeta-putkea ja joku jossain väitti että nämä ovat italialaisia - voisikohan tämä olla omaa sukua Faggin? Muhvit näyttävät samoilta kuin vaikkapa Campione del Mondossa. Campagnolon takanapa, Shimanon "Golden Arrow"-takavaihtaja, Altus-etuvaihtaja, Shimanon etunapa. Tolppa, stemmi ja tanko taisivat kaikki olla SR Sakaeta ja satulan virkaa toimittaa Selle San Marco Concor.

Tämän osalta tulevaisuudensuunnitelma on simppeli - teen tästä sellaisen kuin se olikin. Mahdollisesti liioittelen osien kiillotuksen kanssa. Pelkästään estetiikankin takia tekisi mieli vaihtaa taaksekin Competition.

Jonkunlaisen ensifiiliksen tästä ehti saada sen parin kilometrin matkalla kun ajelin tätä hallille. Veikkaan, että tämä näkee vielä aika paljon maantietä.

Rydis
Viestit: 367
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja Rydis » 11 Heinä 2018, 23:06

No niin tätä rakentaessa voi kyllä toteuttaa näkemyksiään. :)

Sulla on tekstiissä paljon mulle avoimia kysymyksiä mutta pari olennaista
" teen tästä sellaisen kuin se olikin" uutena vai sulle tullessa ?
"taaksekin Competition" onko edessä shimano altus napa?

Uutenahan tässä on ollut shimano arabesque ja altus sekoitus

onre
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Kesä 2018, 16:19
Kotipaikka: Toijala

Re: P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja onre » 12 Heinä 2018, 08:39

Competitionilla meinasin siis rengasta. Tosin kehätkin on eri paria. Mavic GP4 ja joku muu. Ei vaikuta käyttöön, mutta ottaa silmään.

Mietinkin että tähän on vissiin vaihdeltu palikoita, kun netissä löytyneissä yksilöissä oli tuommoinen kuvailemasi kattaus. Saa nyt nähdä, tehdään nyt purku-putsaus-rasvaus-puunaus-kasaus näillä osilla ja mietitään sitten lisää.

onre
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Kesä 2018, 16:19
Kotipaikka: Toijala

Re: P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja onre » 19 Heinä 2018, 07:31

No nyt tämäkin on ajokunnossa taas. Porasin ensin kiristimen vaijerin reikää suuremmaksi, jonka jälkeen viilasin pienellä pyöröviilalla varovasti kunnes kierteenharjat alkoivat pilkistää kaikilta puolilta. Tämän jälkeen kalvoin terävällä piikillä kierteen alusta sen verran lastua pois, että kierretapin sai menemään varmuudella samalle jengalle. Sen jälkeen edettiin kuin kierrettä normaalisti tehden, ja hyvähän siitä tuli. Vaihtelin samaan syssyyn kaikki vaijerit hankkimiini, mutta tyrin sitten sen verran, että katkaisin uuden etujarruvaijerin "kilpapäästä" kun jotenkin kuvittelin kahvoissa olevan retkimallin kiinnityksen. No ei ollut. :mrgreen: Eli nyt mulla on pätkä vaijeria johon ei ole pyörää, hmm...

Uusi kiristin piti saada jostain. Ilmeisesti M6-kierrettä ei nykyvehkeissä ihan hirveästi käytetä, eikä paikallisen auto-moto-fillari-suksikaupan kataloogista löytynyt mitään tämänkokoista kiristintä. Onneksi liike on toiminut karvan päälle 40 vuotta, joten laareja kaivamalla vastaan tuli kuin tulikin oikeanlainen kiristin. Samalla tuli puheeksi tuo etujarruvaijeri. Kellarista löytyikin sitten tämmönen arkisto kaikennäköistä aikanaan myymättä jäänyttä, josta löytyi mm. tämmönen pussi:

Kuva

Joo, tiedän että se on ihan normaali jarruvaijeri, mutta silti huvitti laittaa varaosa suoraan '90-luvun paketista paikalleen.

En tiedä, missä tätä on pidetty ennen kuin tämä mulle tuli, mutta olosuhteet ovat olleet ankarat etenkin jarrukahvojen hupuille. Ne olivat muuttuneet melko muodottomiksi ja vähän tahmeiksi mötiköiksi, joiden elvyttäminen ei tuntunut enää mahdolliselta tehtävältä. Revin kynsillä irti sen, mikä lähti, ja lopun hinkkasin irti rätillä ja asetonilla. Samassa yhteydessä kävi myös ilmi, että käyttämäni halvat mekaanikkohanskat eivät oikein kestä asetonia vaan sulavat kiinni sormiin. :roll: Jarrukahvat ovat 600-Shimanoa. Käykö näihin jotkut nykyään valmistuksessa olevat huput? NOS-huppuja saisi, mutta ei tämä projekti sellaisia oikeasti tarvitse. Käyttökunnostusta, ei entisöintiä.

Ajoin testilenkin epähuomiossa aivan liian pienillä rengaspaineilla, syytän tästä asetonihuuruja. Pikavilkaisulla kehiin ei tullut vahinkoa, mutta takarenkaan liimaus on venttiilin vierestä rahtusen raollaan ja tämä tuntuu ajaessa pompotuksena. En ole varma, että oliko tämä näin jo ennestään. Voiko tälle tehdä mitään?

Mukavahan tällä on ajaa, mitä nyt stonga on vaan aika leveän tuntuinen äkkiseltään mutta siihen tottunee. Harkovalaiseen verrattuna jarrut ovat hemmetin äkäiset ja vaihtajat hämmästyttävän täsmälliset.

Uudet tankonauhat saapuvat perjantaina. Mietin jo vähän avokehiin vaihtamista, mutta saa nyt nähdä. Ajetaan nyt ainakin nämä renkaat ensin kaljuiksi.

Rydis
Viestit: 367
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja Rydis » 19 Heinä 2018, 22:04

Heh sulla on kyllä tekemisen vauhti päällä :)
onre kirjoitti:
19 Heinä 2018, 07:31
Käyttökunnostusta, ei entisöintiä
Tässä projektissa hyvä ajatus muuten kustannukset karkaavat. Ja pyörä ei ole harvinaisuus vain kotimaassa kasattu
onre kirjoitti:
19 Heinä 2018, 07:31
liimaus on venttiilin vierestä rahtusen raollaan ja tämä tuntuu ajaessa pompotuksena

Ei pitäisi vaikuttaa onko venttiili pystyssä ja tarkista ihmeessä että ilman paineita että renkaan liimaus on pitävä ! !! !

Jarruista: noi shimano kahvat on vähän hankalan muotoiset eli kaikki kumit ei istu helpompi käyttää ajohanskoja ;)

Odottelen mielekiinnolla kaljuja tuubeja (vink paikata voi myös "litkuilla")

azure
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Huhti 2017, 15:11
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja azure » 23 Heinä 2018, 11:23

Esim. Dia Compen huput sopii. Saa mustana, valkoisena ja ruskeana.

https://thecycleclinic.co.uk/products/d ... ever-hoods

Tai mikset hommaisi tuolla grr:n Dawes-projektissa mainittuja TRP:n kahvoja. Huomattavasti ergonomisemmat ja mukavammat kädelle. Mutta ymmärrän jos tämä on restaurointiprojekti.

onre
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Kesä 2018, 16:19
Kotipaikka: Toijala

Re: P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja onre » 23 Heinä 2018, 11:48

azure kirjoitti:
23 Heinä 2018, 11:23
Esim. Dia Compen huput sopii. Saa mustana, valkoisena ja ruskeana.

https://thecycleclinic.co.uk/products/d ... ever-hoods

Tai mikset hommaisi tuolla grr:n Dawes-projektissa mainittuja TRP:n kahvoja. Huomattavasti ergonomisemmat ja mukavammat kädelle. Mutta ymmärrän jos tämä on restaurointiprojekti.
Kiitti vinkistä. Kyllä tässä taidetaan tehdä enempikin matalan budjetin kuntoilulaitetta.

Rydis
Viestit: 367
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja Rydis » 23 Heinä 2018, 14:50

Hommaa torilta toinen proffa ja myy ylijäämät niin budjetti ei räjähdä.
https://www.tori.fi/varsinais-suomi/Tun ... ?ca=18&w=3

onre
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Kesä 2018, 16:19
Kotipaikka: Toijala

Re: P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja onre » 23 Heinä 2018, 15:31

Jos ostaisin tuon, projektin tähänastinen budjetti kolminkertaistuisi laakista. :mrgreen:

Tässä kävi kätevästi sillä lailla, että ostin kymmenellä eurolla droppitangon kahvoineen päivineen. Tai siis, ostin kympillä kahvat ja sain kaupan päälle Helkama-tarralla varustetun soittokellon, teräksisen tangon ja stemmin. Miten tän nyt ajattelee.

Kuva

Jotkut Dia Compethan nuo taitavat olla. Näissä huppujen materiaali on kestänyt hyvin. Ajattelin siirtää nuo kahvat Professionalin alutankoon ja laitella vihdoin tankonauhat. Tätä en olekaan vielä tehnyt, odotettavissa voimistuvaa kiroilua eteläisen Pirkanmaan suunnalta.

onre
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Kesä 2018, 16:19
Kotipaikka: Toijala

Re: P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja onre » 10 Elo 2018, 13:33

Rydis kirjoitti:
19 Heinä 2018, 22:04
Ei pitäisi vaikuttaa onko venttiili pystyssä ja tarkista ihmeessä että ilman paineita että renkaan liimaus on pitävä ! !! !
Ihan hyvä ettei tullut ajeltua enempää. Venttiili oli vinossa ja kun laskin paineet pois, rengas irtosi vanteelta käytännössä ilman minkäänlaista voimankäyttöä. Vain venttiilin ympäristössä oli edes hieman pitävää liimaa.

No, tässä oli kaikenlaisia muita kiireitä, piti mm. jyrätä satoja kilometrejä harkovalaisella, joten tämä vähän jäi. Mutta! Nyt kiekko on tuoreeltaan Continentalin ohjeiden mukaisesti liimattuna kuivumassa, ajattelin illalla kokeilla miten kävi. On se ainakin huomattavan paljon pyöreämpi.

Kari Salonen
Viestit: 5
Liittynyt: 09 Elo 2018, 18:52
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja Kari Salonen » 10 Elo 2018, 16:22

onre kirjoitti:
23 Heinä 2018, 15:31
Tai siis, ostin kympillä kahvat ja sain kaupan päälle Helkama-tarralla varustetun soittokellon, teräksisen tangon ja stemmin. Miten tän nyt ajattelee.
Tuossa kohtaa tällainen turkulainen irvistää: ei nyt sentään Helkamakamaa Tunturiin! :D

Olen joskus itsekin haikaillut Proffaa lenkkipyöräksi, juuri tuota punaista tai sitä harmaata. Nyt on alla sen verran hyvä valkoinen Crescent Arabesque-setillä, ettei haave ole mitenkään akuutti.
Muistelisin itsekin, että noihin tilattiin rungot Italiasta. Toimittajaa en muista.

onre
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Kesä 2018, 16:19
Kotipaikka: Toijala

Re: P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja onre » 10 Elo 2018, 17:13

Kari Salonen kirjoitti:
10 Elo 2018, 16:22
onre kirjoitti:
23 Heinä 2018, 15:31
Tai siis, ostin kympillä kahvat ja sain kaupan päälle Helkama-tarralla varustetun soittokellon, teräksisen tangon ja stemmin. Miten tän nyt ajattelee.
Tuossa kohtaa tällainen turkulainen irvistää: ei nyt sentään Helkamakamaa Tunturiin! :D
Ei syytä huoleen, korkeintaan kahvat vaihtuvat tangosta toiseen, jos nyt edes nekään. Pärjään itse noilla nykyisilläkin, mutta ajattelin rakennella vaimolle nopean pyörän jossa myös yläotteelta käytettävissä olevat jarrut olisivat hyvät olemassa ja tässähän mulla on niihin kahvat. Suunnitelmilla on taipumus elää sitä mukaa kun tekeminen etenee.

onre
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Kesä 2018, 16:19
Kotipaikka: Toijala

Re: P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja onre » 10 Elo 2018, 20:53

Voitte taas hengittää vapautuneesti, liimaus onnistui ja takarengas ei pompota enää.

Tuossa on nyt vähän oudot välitykset, takapakka on 13..18 yhden hampaan välein ja edessä 42-52. 38-52 antaisi enemmän käyttökelpoisia vaihteita. Sen lisäksi haarukka on ilmeisesti 120 mm ja tuo Campagnolo-napa 126 mm. Jotain tällekin olisi kiva tehdä ennenkuin vie suunnitelmia pitemmälle.

Kiitos naarmuisen maalipinnan ja heikossa kunnossa olevien tarrojen mietin tuossa, että kuinka väärin asteikolla 0..666 olisi maalata runko vaikkapa metallihohtopunaiseksi?

Rydis
Viestit: 367
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja Rydis » 12 Elo 2018, 13:51

Hyvä että liimaus onnistui, tottumattomalle saattaa olla vähän sottaista puuhaa, kai samalla tarkistit etukiekon?

Välitykset on tyypilliset ajomiehen kisavälitykset, en muista miten 130BCD rattaita on saatavilla, mutta parempi ratkaisu olis ehkä vaihtaa takapakka 13/14t-21t ?
Ja niinkuin sanoin:
Rydis kirjoitti:
11 Heinä 2018, 23:06
No niin tätä rakentaessa voi kyllä toteuttaa näkemyksiään.
Tästä ei kannata tehdä entisöinti projektia siihen löytyy parempia aihioita.

onre
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Kesä 2018, 16:19
Kotipaikka: Toijala

Re: P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja onre » 13 Elo 2018, 07:03

Juu, tuli tarkastettua, etukiekko on kunnolla liimattu.

Kuulemma pajalla minua odottaa 38t eturatas, kokeilen sitä nyt ensin. Käytännössä tuon 42-52t 13-18t välityksen ongelma tuntui olevan se että kahdestatoista vaihteesta kolme löytyy "tuplana", 38t rattaalla näitä olisi vain yksi ja vaihdeskaala ulottuisi hieman alemmas. Kyllä tuolla nytkin mäet nousee, mutta vähän tiheämpi ykkönen ei haittaisi.

Kävin tällä lauantaina Tampereella pyörimässä ja onhan tämä aika lailla harkovalaista nopeampi laite. Asensin myös uudet tankonauhat, joka teki ajamisesta huomattavasti miellyttävämpää.

onre
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Kesä 2018, 16:19
Kotipaikka: Toijala

Re: P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja onre » 17 Elo 2018, 07:34

38t olikin 42t, vaihto peruttu.

Kävin ajamassa tällä Kaupin Kanuunoiden porukkalenkin, aika sutjakasti meni ~100 km. Tekniikkakin pelasi, paitsi uuden ketjun kanssa vaihtaminen ei ollut ihan sellaista kuin pitäisi. Hallilla tarkempia tutkimuksia tehdessä takapakka näytti melko kuluneelta, hampaiden profiili on silminnähden muuttunut.

https://www.sjscycles.co.uk/freewheels/ ... freewheel/

Tässä olisi yksi edullinen ratkaisu ongelmaan ja samalla saisi tiheämpiä pykäliä mäkien nousuun - porukkalenkillä totesin että joko tarvitaan erilaiset välitykset tai reippaasti enemmän jerkkua jalkoihin. Toisen näistä saa ostettua.

Rydis
Viestit: 367
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja Rydis » 17 Elo 2018, 09:30

Mulla ei ole kokemusta tuollaisen "pykälä" vivuille tarkoitetun pakan toiminnasta kitka systeemin kanssa muutenkin 7 lehtinen saattaa olla tarkempi säädöille. Ja jos joskus haluat tuon irti niin työkalu maksaa saman verran.
Foorumiltakin löytynee siedettäviä pakkoja.

ietolin
Viestit: 52
Liittynyt: 23 Syys 2015, 12:24
Kotipaikka: Helsinki

Re: P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja ietolin » 17 Elo 2018, 10:21

Tuomolta aikoinaan vaihdettua Sunracen 6-lehtistä pakkaa on vävykokelas ajanut sekä kitkalla että indeksoidulla ongelmitta, joka ei tietenkään takaa ettei ongelmia voisi olla. Enemmän oli ongelmia kun yritettiin säätää indeksointi toimimaan Reginan 6-pakalla.

Näyttäisi työkaluksi tuohon SJS pakkaan käyvän ihan Shimanon splined kierrepakkatyökalu, Biltemasta 5.49€ ja varmaan saa vielä halvemmallakin jostain muualta.

onre
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Kesä 2018, 16:19
Kotipaikka: Toijala

Re: P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja onre » 17 Elo 2018, 15:12

Tilasin tuon ihan piruuttani, ja samaan kyytiin laitoin tuon Shimano splined-työkalun - halvimman eli parhaan. :twisted: Raporttia seuraa heti kun saapuvat. Nykyisen irrottamiseen tarvitsee Maillard-työkalun, mutta saatan saada tämmöisen lainaan.

Kivasti on kyllä budjetti pysynyt aisoissa, maantiepyöräilyharrastuksen kokonaissaldo tähän mennessä edelleen alle kaksisataa vaikka tässä on hommattu jo vararengas ja iso purkki tuubiliimaakin.

Lisätään tähän nyt vielä sen verran spekulaatiota että tuo samainen vapaaratas löytyy kyllä Sunracen katalogista osana tämmöistä osasarjaa jossa on kitkavaihtajat, eli kai se niidenkin kanssa pelaa.

onre
Viestit: 33
Liittynyt: 21 Kesä 2018, 16:19
Kotipaikka: Toijala

Re: P: punainen Tunturi Professional

Viesti Kirjoittaja onre » 27 Elo 2018, 21:34

Ratas saapui ja sujahti paikalleen. Nyt myös tiedän Toijalasta henkilön, jolla on todistettavasti 10 erilaista vapaaratastyökalua. Palvelut lähellä.

Samalla tuli myös huollettua takanapa. Uusi pakka oli hieman vanhaa leveämpi ja ihan varmuuden vuoksi shimmasin kiekkoa n. millin verran sivuun. En ajatellut tämän takia rihdata uusiksi, ellen oikeasti huomaa jotain vaikutusta ajossa tai renkaan kulumisessa. Ehdin ruuvata vaihtajia säätöihinsä sen verran, että kaikki pykälät löytyvät eikä mikään osu mihinkään. Pitää ehtiä tässä jonain päivänä ajamaan sen verran lenkkiä että selviää millainen tuosta nyt tuli.

Vastaa Viestiin