Ruoste pois rungon sisältä.

Tekniikkaan liittyviä kysymyksiä puidaan täällä.
Vastaa Viestiin
Tuomo

Ruoste pois rungon sisältä.

Viesti Kirjoittaja Tuomo » 24 Syys 2015, 15:45

Olisi tossa (ainakin) yksi runko, missä on sisäpinnoilla ruostetta sen verran, että pitäis putsata. Esim. chainstayt näyttäisivät kaipaavan vähän hellää huomaa. Mikä olisi paras tapa lähteä liikkeelle? Tökötit sisälle ja roikkumaan, vai jollain teräsharjalla hoonailemaan? Oksaalihapolla kait saa ruosteet aika hyvin, mutta mikä olisi hyvä suojaava aine?

Rydis
Kotipaikka: Helsinki

Re: Ruoste pois rungon sisältä.

Viesti Kirjoittaja Rydis » 24 Syys 2015, 19:41

Keväällä koitin putsailla ruostetta raamin ulkopinnalta sitruunahapolla (apteekista 2e 100g pussi) ongelmaksi tuli mun kiiselinteko taidot, koitin perunajauhoa se oli joko lötköä tai sitten liian jäykää, talouspaperi ja muovikalvo virityksellä se toimi jotenkuten :(
Satulaputkessa koitin litkuun kasteltua talouspaperia ei kätevää :( porakoneen pyöröharja M6 tangossa toimi jotenkin.

Sun tapauksessa noi chainstayt saa varmaan umpeen eli raami pystyyn ja liköörit sisälle, noitten harjaaminen voi olla hankalaa ?

Suojauksena mulla on ollut Tektyliä , pitkällä letkusuuttimella (nykyään tukossa :( ) ilmeisesti motonetista vois löytyä uusi ?

syvakma1
Site Admin

Viesti Kirjoittaja syvakma1 » 24 Syys 2015, 19:49

Mulla on työn alla koko kromattu Carlton jonka ajattelin upottaa kokonaan sitruunahappoaltaaseen vuorokaudeksi. Happoa on 5kg mutta en ole saanut aikaiseksi allasta.

vesimies
Kotipaikka: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesimies » 24 Syys 2015, 20:49

Keväällä koitin putsailla ruostetta raamin ulkopinnalta sitruunahapolla (apteekista 2e 100g pussi) ongelmaksi tuli mun kiiselinteko taidot, koitin perunajauhoa se oli joko lötköä tai sitten liian jäykää, talouspaperi ja muovikalvo virityksellä se toimi jotenkuten
itse käytän perunajauhon tilalla psylliumia

Rydis

Viesti Kirjoittaja Rydis » 24 Syys 2015, 21:15

Mitähän taika-ainetta toi psyllium on ?

Verkkohaulla ruoste+sitruunahappo löytyy automiehiltä paljon vinkkejä mutta tuo ?

Tuomo

Viesti Kirjoittaja Tuomo » 25 Syys 2015, 09:27

Tämäkin runko on täyskromattu, joten sen kait pitäis kestää tuollainen kylpy. Tiedä sit lähteekö maali samalla?

Mietin että mahtuisiko runko sellaiseen isoon säilytyslaatikkoon (esim. Ikean Samla), missä sen voisi helposti upottaa kokonaan?

Mut joo taidan kokeilla oksaalihappoa ja sitten tectylit tai dinitrolit sisään. Ei kellään sattuis olemaan endoskooppia? :)

ietolin

Viesti Kirjoittaja ietolin » 29 Syys 2015, 14:06

Hmm, miettinyt kanssa tommoista IKEA Glimse laatikkoa koko rungon hapotukseen. Halkaisija näyttää olevan noin sama molemmissa.

Mielenkiinnolla seuraan jos joku kokeilee. Noiden laatikoiden tilavuus vajaa 60L ja varmaan vähän yli puolilleen pitää täyttää että koko runko peittyy.

4%-liuosta, 30L vettä -> et olisko se sitte 1,2kg sitruunahappoa?

Tuomo

Viesti Kirjoittaja Tuomo » 29 Syys 2015, 14:18

Mun täysrunkokokeilut menee kyl aikaisintaan ens kevääseen. Ei ole sopivaa paikkaa, missä kokeilla. Etenkään mitään sisätilaa/tarpeeksi lämmintä paikkaa.

PekkaHml

Viesti Kirjoittaja PekkaHml » 29 Syys 2015, 21:31

Mitähän konsteja autojen ruostesuojausliikkeillä olis tähän?

Rydis

Viesti Kirjoittaja Rydis » 29 Syys 2015, 22:28

Mä epäilen että autoissa laitetaan lisää pakkelia päälle ?

Onkohan noissa ruosteenesto litkuissa joku ruostetta neutralisoiva kemikaali , tosin fillarin rungosta haluaisin
kaikki pois, ne grammat nääs ;)

Rolling Resistance

Viesti Kirjoittaja Rolling Resistance » 01 Loka 2015, 17:04

Ruosteenpoiston jälkeen kannattaa puskea kotelonsuoja-ainetta rungon sisään, kallistella runko jotta kaikille pinnoille osuu ja ylimääräiset pois. Loppuu se ruostuminen!
Sopii tykkäillä myös lärvikirjassa - https://www.facebook.com/pages/Rolling- ... 5348087994

Tuomo

Viesti Kirjoittaja Tuomo » 01 Loka 2015, 18:14

Joo mä mietin josko laittaisin Dinitryliä, vai ihan vaan pellavaöljyä ruosteenpoiston jälkeen. Pellavaöljy vois olla ainakin helpohko levittää.

Pitää kans pohtia, että miten hoidan sen oksaalihapon laittamisen ja poistamisen. Tossa rungossa ei ole reiät kuin keskiön alla. Eli esim. chainstayssä ei ole mitään reikiä. Takakolmion yläputkiin saisi litkut sisään mahdollisesti takajarrureiän sisältä. Mutta tartteeko sinne edes mitään happoja laittaa?

Rydis

Viesti Kirjoittaja Rydis » 01 Loka 2015, 22:06

Pellavaöljyä ? ehkä kuitenkin jotain aitoa litkua ne on erittäin juoksevia.

Johtuiskohan tuo ruostuminen tuuletuksen puutteesta ? Yleensä rungoissa on tuuletusreiät, tosin tarkistin
äsken Colnagon ei ollut takahaarukassa reikiä meneeköhän nyt puhki ;)

Mulla oli joskus entinen kisakuskin rospuuttopyörä siinä toptube oli mennyt puhki tolpan päästä (alapuolelta)
epäilen johtuneen siitä että tolppa oli tukkinut tuuletuksen ?

Ja toi jarrusilta on vanmaan upmpinainen ?

Tuomo

Viesti Kirjoittaja Tuomo » 01 Loka 2015, 22:20

No mä oon käsittänyt, että pellavaöljy olisi siitä hyvä, että menis varmasti joka koloon ja nurkkaan? Ei kyl oo kokemusta saatikka tietotaitoa. Jarrusillassa näkyy pienet reiät, mutta ei voi tietää, että onko reiät kans sillan ja putken välillä.

Rydis

Viesti Kirjoittaja Rydis » 01 Loka 2015, 22:30

Tectyl ja varmaan Dinitry on erittäin juoksevaa ja ruostesuojaukseen tarkoitettua eli en
käyttäsi pellavaöljyä , tosin mulla ei ole aineesta kokemusta.

Ajanlaskun alussa automiehet käyttivät jäteöljyä suojaukseen ei hyvä idea, tosin silloin
ei ollut kunnon liköörejä :)

PekkaHml

Viesti Kirjoittaja PekkaHml » 02 Loka 2015, 19:32

Juurikin koteloaineita tarkoitin kun kirjoitin auton ruostesuojaajien aineista.
Ajanlaskun alkupuolella myös vaijerivaseliini oli kova sana. Se kun on sellasta jähmeää, valumatonta rasvaa ja jotain korroosiosuojaakin siinä kai on/oli?

Vastaa Viestiin