Sivu 1/1

Vaihtajat

Lähetetty: 21 Maalis 2017, 14:31
Kirjoittaja rekkirauta
Otsikko tuollainen yleisempi, mutta aloitetaan erityisellä kysymyksellä, eli onko kellään kokemusta Microshiftin briftereistä? Tarttis kasivaihtajan, Shimanon halvemmat on vähe blaa ja ysärin alun parempien sarjojen vaihtajia liikkuu nihkeästi käytettynä.

edit: jaa, laitoin tilaukseen, joten kohta on käyttökokemuksiakin. Tai siis sitten kolmen vuoden päästä, kun olen saanut kahvat asennettua.

Re: Vaihtajat

Lähetetty: 19 Syys 2017, 18:18
Kirjoittaja Rolling Resistance
Shimano XT FD-M735 etuvaihtajan aisa osuu takalokasuojaan. Onko muilla ollut samaa dilemmaa/onko löytynyt toimivia ratkaisuja? Eli lähinnä mitä etuvaihtaja vaihtoehtoja olisi 50mm chainlinelle, custom 3x ratastukselle. Nopeasti googlella kateltuna dual pull & bottom swing mallit voisivat toimia parhaiten, mutta monissa näistä on tosi muotoillut häkit. Custom ratastuksen kanssa (muu kuin 10 hampaan välistys = 28-38-48) tällaiset ketjun nousua ja laskua helpotavat muodot ovat yleensä väärällä korkeudella, ja vaihtaminen voi kärsiä huomattavasti.

Re: Vaihtajat

Lähetetty: 17 Helmi 2020, 12:37
Kirjoittaja Tuomo
Jatketaan yleisotsikon alla.

Eli nyt ois ideana sellainen monstercross/bikepacking-pyörä, mihin saisi riittävän kevyttä välitystä kuormattuna ylämäkeen ajoa ajatellen, mutta myös sen verran isoa, että voi tasamaata ajella iloisesti. Vähän teknisiä tietoja pyörästä:
- Keskiö 73mm, eli maastokammet tai nelikanttikeskiö.
- Levyjarrut.
- Rengastila on noin 2.4 tuumaa max 27,5" kehillä.
- Kiekot Shimanon vapaaratasrungolla, jolloin aika paljon eri vaihtoehtoja takapakan suhteen.

Tällä hetkellä pyörässä 1x11, mutta en oikein tykkää 1x-voimansiirrosta, joten ajatuksena olisi tupla eteen. Tavoitteena käskyttää vaihteita Campan kahvoilla, joten se aiheuttaa hieman rajoituksia. Mut aattelin että josko sais ihan riittävän välitysskaalan jollain tämäntyyppisellä:

-Campa 11 kahvat (joko uudet levyjarrukahvat Campa H11, tai sitten vaijerivetoisilla esim. TRP HY/RD).
-Taakse mahdollisimman pitkähäkkinen vaihtaja, eli esim. Athena 11 triple, jolloin taakse voisi saada jopa 40t. Campa ei tietenkään moista suosittele, mutta jos kammet olisivat vaikka joku FSA:n superkompaktit 30-46, niin iso-iso ei pitäisi olla vaihtajalle liian kova pala. Sitten jos mennään maastokammilla, niin edessä voi olla vielä kevyemmät välitykset.

Mutta onko tuossa jotain mitä en osaa ottaa huomioon? Miten tuollainen kombo toimii jos edessä on ketju pienellä rattaalla, niin pyöriikö ketju silloin liian löysänä? Muutenkaan en ole koskaan juurikaan ajatellut välityksiä aiemmin, niin toimikoon tämä nyt hyvänä hetkenä oppia.

Ainiin ja haluan nää kaikki hopeisina. Tai ainakin niin pitkälti kuin pystyy. Mustat kammet pystyy aina käyttää happokylvyssä ja poistaa anodisoinnin, mutta vaihtajille ei taida kannattaa tota tehdä? Mut senkin takia myös toi Athena 11 triple, koska sitä saa hopeisena, mikäli jostain löytyy.

Saa mollata/kommentoida/ehdottaa parannuksia. :)