Kierrepakkojen sielunelämä.

Tekniikkaan liittyviä kysymyksiä puidaan täällä.
Avatar
Tuomo
Viestit: 562
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Kierrepakkojen sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja Tuomo » 31 Heinä 2016, 01:19

Mun Regina CX-S alkoi kuulostaa ihan oudolta, kun lisäsin sinne öljyä. Oudolla tarkoitan hiljaisempaa, mutta se kuulostaa ihan siltä, kun siellä olisi hieman väljää. Kuuluisko noiden olla yleisesti ottaen hiljaisia, vai äänekkäitä?

Oikeastaan kuulostaa siltä, että se lisäämäni öljy ois tehny siitä rasvasta juoksevampaa. Vähän vaikee selittää. :) Vai onko vapaaratas rikki?

Välystä siinä kans on, mutta se tais olla ihan normaalia?

tizumo
Viestit: 34
Liittynyt: 17 Heinä 2016, 10:47
Kotipaikka: Helsinki

Re: Kierrepakkojen sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja tizumo » 07 Elo 2016, 17:19

Jossain ulukomualasella voorumilla oli kommenttia Reginoiden hiljaisuuden puolesta. Ja noihin ei kai muuta saakaan laittaa kuin öljyä. Välys taisi myös olla "ominaisuus" :) . Saattaa riippua myös eri mallisarjojen tiukemmista/väljemmistä toleransseista - en ole tosin vielä päässyt vertailemaan niin että kokemuksesta voisi puhua.

Avatar
Rolling Resistance
Viestit: 173
Liittynyt: 01 Loka 2015, 16:09
Kotipaikka: Helsinki

Re: Kierrepakkojen sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja Rolling Resistance » 14 Elo 2016, 21:41

YKsi regina BX runko on noin 1000km jälkeen hieman väljä, uusissa ei väljystä. Vaihdoin nyt toisen pakan, katsotaan mitä sille käy ajossa.
Sopii tykkäillä myös lärvikirjassa - https://www.facebook.com/pages/Rolling- ... 5348087994

Avatar
Tuomo
Viestit: 562
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: Kierrepakkojen sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja Tuomo » 31 Elo 2016, 09:12

Hämäävä ääni tuli pikkuhiekasta ym. roskasta. Välys taitaa todellakin olla ominaisuus.

tizumo
Viestit: 34
Liittynyt: 17 Heinä 2016, 10:47
Kotipaikka: Helsinki

Re: Kierrepakkojen sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja tizumo » 02 Syys 2016, 12:20

Purin ja kasasin Regina Corsan, joka on ilmeisesti jonkinmoisesta laiminlyönnistä kärsinyt elämänsä aikana. Vapaaratas oli aluksi jumissa, mutta alkoi tuota piikaa liikkua pelkän CRC:n voimin. Rattaista lähtivät irti kaikki paitsi keskimmäinen - kolmanneksi suurin siis. Kokeilin oikeastaan kaikki järkevät keinot CRC-liuotuksesta lämpöön mutta tuloksena oli vain Park Toolin ketjutyökalun ketjun irtoaminen (ohut kiinnitysruuvi poikki). Reginan oma työkalu näkyy olevan vahvaa tekoa ja rattaiden purku ei oikeastaan onnistuisi ellei työkalua saa ruuvipenkkiin kiinni kuten tämän.

Laakeripinnoissa ja laakereissa oli hapettumaa jota en täysin saanut puhdistettua. Vapaarattaan laakerointi ei tosin ole kovalla koetuksella muuten kuin alamäissä, kovaa painetta sille osastolle ei tule. Vastaavaa hapettumaa tuskin tulee, jos ratas (pyörä) on käytössä ja varastoituna kuivassa tilassa.

Kasausvaiheessa totesin, että kaikki laakerit on helpointa laittaa tuohon kierteelliseen osaan johon rattaat tulee kiinni (ei siis kuten kuvissa näkyy). Vaseliini pitää ne tarpeeksi hyvin kiinni, jotta osia uskaltaa kädessä pyöritellä. Kytkimen kynnet sisään peukalolla ja keskisormella, ja osat saa painettua kiinni. Lopuksi kierteellinen "hattu" kiinni ja homma on valmis.

Välystä pystyy näissä säätämään hatun alla olevien shimmien määrällä. Tässä niitä oli kaksi, jotka molemmat laitoin takaisin. Laitteella oli takana enemmän ikää kuin kilometrejä, veikkaisin.
Projektin ainoa mahdollisesti vaikea osuus on rattaiden irroitus, koska ne on Corsassa kaikki kierteellä. Yhtä ratasta lukuun ottamatta ne lähtivät kuitenkin kohtuullisella voimalla. Laakerikuulien määrä voi hirvittää, mutta kun muistaa vaan pitää vapaaratasta jossain astiassa purkuvaiheessa niin kaikki on ok. Yhden tai kahden kuulan puuttuminenkaan tuskin vaikuttaa kokonaisuuteen.

Kuvia: https://get.google.com/albumarchive/114 ... r52FwPrFTw

Projektin innostus lähti tästä: http://www.bikeforums.net/classic-vinta ... wheel.html

tizumo
Viestit: 34
Liittynyt: 17 Heinä 2016, 10:47
Kotipaikka: Helsinki

Re: Kierrepakkojen sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja tizumo » 02 Loka 2016, 13:48

Seuraava potilas oli tahmeasti pyörivä vm. 83 Regina BX, 5-v. Kaikki laakerit putoilee myös tässä mallissa kun sen aukeisee joten varros! Tosin vaseliini oli muuttunut jostain syystä tahmeaksi pinnapuolella, joten sillä puolen kaikki pysyi kiinni. Tähän yksilöön oli vaihdettu suurimmaksi rattaaksi selvästi linjasta poikkeava pykälää isompi ratas, joten rattaat lähtivät irti todella helposti. Kierteet oli pienimmässä ja keskimmäisessä.
Myös pölykuppi/hattu lähti helposti auki. Laakerivaseliiniksi kokeilin tällä kertaa teflonvaseliinia tavallisen laakerirasvan sijaan ja liukashan siitä tuli.

Todella nopea projekti verrattuna edelliseen.
Viimeksi muokannut tizumo, 02 Loka 2016, 17:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tizumo
Viestit: 34
Liittynyt: 17 Heinä 2016, 10:47
Kotipaikka: Helsinki

Re: Kierrepakkojen sielunelämä.

Viesti Kirjoittaja tizumo » 02 Loka 2016, 16:00

Lähes yhtä nopea huolto tuli 85' Regina CX:lle. Vähän rouhea (kuiva) laakeri, mutta pyöri kuitenkin kohtuullisesti. Rattaat lähti taas hyvin irti, hattu vaati vain sopivamman työkalun kun ei heti meinannut irrota. Laakeripintojen ja kuulien putsaus ja kasaus teflonvaseliinilla. Hyvin pyörii.

Kolmen huollon perusteella kehtaan väittää, että kannattaa, jos pyörii huonosti tai kuulostaa muuten epätavalliselta.

Edit:
Lonkalta heitetty arvaus jonkun kierrepakan tahmaisen pyörimisen syistä voisi olla seuraava: vaseliinia laakereissa + huollettu öljyllä = ei hyvä. Kuivat laakerit + öljy = hyvä. Riippuu tietysti käytetyn öljyn ja vaseliini sisältämistä aineista ja niiden mahdollisesta reagoimisesta keskenään. Ihan perusvaseliinikaan ei muutu tahmeaksi pelkän veden/kosteuden vaikutuksesta. Kuiville laakereille öljy tietysti pääsee vapaarattaan sisään purkamatta laitetta - liekö tästä syntynyt "yleinen" käsitys vain öljyn käytöstä vapaarattaiden huollossa?

Vastaa Viestiin