Puolat eli pinnat

Tekniikkaan liittyviä kysymyksiä puidaan täällä.
rekkirauta
Viestit: 36
Liittynyt: 30 Syys 2015, 16:12

Puolat eli pinnat

Viesti Kirjoittaja rekkirauta » 19 Touko 2016, 16:26

Tässä on matkan varrella kertynyt aika komea kasa vanhoja ohennettuja puolia, jotka eivät ole rosteria, vaan ihan ruostuvaa terästä ilmeisesti nikkeli tms. -pinnoitteella. Huvittaisi kierrättää, koska vaikuttavat ihan kelvollisilta, hinta/paino -suhde (0,00€ / 5,7 g mitassa 300 mm) on suorastaan erinomainen, mutta ongelma on tuo pinta, joka on paikoitellen rikki ja puolat siksi ruosteessa.

Ruosteen saa helposti pois happokylvyllä, mutta onko jotain hyvää ja helppoa keinoa pintakäsitellä noita, ulkonäöllä ei niin väliksi? Ajattelin pellavaöljyssä dippaamista ja sitä myös kokeilen, jos kellään ei ole vinkkejä tai parempia ideoita.

PekkaHml
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Syys 2015, 20:05

Re: Puolat eli pinnat

Viesti Kirjoittaja PekkaHml » 17 Kesä 2016, 20:27

Sickworth- miehet, jotka ropaa vanhojen prätkien yms. kanssa, laittaa happokäsittelyn ja killotuksen jälkeen jotain ainetta, joka pitää ruosteen poissa 1- 3 vuotta. Aineen nimeä en nyt viitsikään sanoa...

Rydis
Viestit: 355
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: Puolat eli pinnat

Viesti Kirjoittaja Rydis » 20 Tammi 2017, 18:08

Ei pöllitä Tuomon projua
>
Rolling Resistance:
Joillakin valmistajilla saattaa olla käytössä hieman erilainen ERD:n mittaus tapa, eli vain nipan laippaan asti (ei nippeliuraan asti). Tästä keskustelua YV:n puolella. http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/ ... 958&page=3 ->

KAndee varmistaa itse kehästä, kas näin: http://www.parktool.com/blog/calvins-co ... m-diameter
>

Tätä yritin vihjailla, ERD lienee saanut alkunsa harraste piireissä, sinänsä
käyttökelpoinen mikäli nippeli on perinteinen, ongelma tulee uusien erikois-
nippojen kanssa.
Mittaus vanteesta ois varmaan vanteen valmistajalle oikea tapa (DT tekee pin-
noja ei just muut) silloin ilmaisun pitäis olla jotain muuta kuin ERD, ja joku
RD tekis sen että kaikki olis 622 ;)

Noi parkin määrämittaiset mittapinnat on muuten kätevät mutt kun ne sotkee
leikkurilla katkaistujen pinnojen kanssa... (on kokemusta)

ProTip: holkitetulla vanteella pääsee lähelle mittaamalla esim. rullamitalla
vanteen sisähalkaisija ja lisäämällä pinnan mittaan 4mm. (siis 8mm jos ERD).
Pelti vanteilla 3mm , holkittomilla profiilikehillä syytä mitata !
Mitat toimivat myös huollossa eli mitataan hajonneen pinnan viereinen rulla
mitalla kehän sisäpintaan ja lisätään korjaus.

Vastaa Viestiin