AMA: Rawland Nordavinden

Jos projekti joskus valmistuu, se saattaa päätyä tänne.
Vastaa Viestiin
hvt
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Loka 2015, 20:17

AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja hvt » 21 Joulu 2015, 22:40

Kun tänne kerran ilmaantui 650B-randoproju, niin laitetaanpas uusi AMA tästäkin.

Kuva

- Runko: Rawland Nordavinden, pikkuinen
- Kiekot: SONdelux + PowerTap G3 / DT Revo (takana vetopuoli Comp) / Grand Bois
- Kammet: Sugino OX801D (46/30)
- Vaihtajat: Shimano CX70 / Campagnolo Chorus
- Pakka, ketjut: Shimano CS-6800 12-25, KMC X11.93
- Polkimet: Shimano XT
- Ohjainlaakeri: Stronglight Headlight
- Stemmi, tanko: Nitto UI-5GX, Noodle
- Satula, tolppa: Gilles Berthoud Aravis, VO seeetbaaack
- Kahvat, jarrut: Chorus 11v, Tektro R559
- Tarakka: Nitto M18
- Lokarit: Gilles Berthoud
- Valot: IQ-X, Pixeo
- Renkaat: Compass BSP

Vaiheita on, mutta suurin osa on jäänyt onneksi kuvaamatta:

Kuva

Kesä 2012: Kolaroin edellisen pyörän keväällä ja hädissäänspeksailin jokusen kuukauden uutta runkoa. Tämä tuli, koska kilpailija ei keksinyt, kuinka rungon saisi toimitettua jenkeistä Suomeen alle 600 dollarilla. Kattaus on varsin mielenkiintoinen, osin siksi, että kaikki tällainen oli vielä melko uutta ja ihmeellistä, ja osin siksi, että suurin osa osista on vanhasta pyörästä, johon ne sopivat paremmin. Erikoismaininta NOS:ina hankitusta Maxi-Car -takanavasta, jonka vääntymättömän akselin sain vääntymään alle vuodessa.

Kuva

Kesä 2013: Jotain tolkkua.

Vuodelta 2014 ei näytä olevan kuvaa.

Kuva

Kevät 2015: Hajonneet kammet ovat vaihtuneet jossain välissä vähän modernimpiin, samoin Brooks, joka ei hetkeäkään sen ~15 megametrin matkalla ollut ihan sopiva, mutta nytpä tiedän. Tankona on alun randohörhökauden jälkeen hetkellisesti Zipp. Kahvatkin vaihtuivat 11v-Choruksiin, kun vanhat piti saada toiseen pyörään. Nämä uudet ovat muuten ihan kohtuuttoman paljon paremmat.

Kuva

Syksy 2015: Värkkäsin isomman tarakan kiinni tähän, kun ei vaimon pyörään kelvannut (nykyään tarakka on paremmin kiinni: vedin putket haarukkaan myös taaemmista kiinnitysrei'istä, kuvaa en jaksa ottaa tämän takia). Nuudelia ja vähän viilattua ajoasentoa.

Kuva

Kevät 2016: Vanteet, ohjainlaakeri, valot ja kaikki kulutusosat vaihdettu. Kevään 2016 Suuren Kiekkokriisin jälkeen ei enää kiinnostanut säätää kiekkojen kanssa, mutta nuo Grand Boisit vaikuttavat onneksi oikein laadukkailta kunhan tyytyy sisureihin. B&M IQ-X on keilansa puolesta aika hurja päivitys Edeluxista, mutta muovinen kiinnitysrinkula herättää vahvoja epäilyksiä. Dynamotakavaloa en ole vieläkään jaksanut asentaa, mutta uuden patterivalon sain sentään taakse vaihdettua hajonneen tilalle.

Kuva

Kevät 2017: Pikkutarakka teki paluun, koska olosuhteiden muututtua pyörä muuttui lähes puhtaaksi harrastevälineeksi, ja matka- ja lenkkiajossa Berthoudin randolaukku on isoa porttööribägiä kätevämpi. Hajonneen takavaihtajan tilalle poimin varaosalootasta kahvojen kanssa mätsäävän. Takanavaksi laitoin ainakin toistaiseksi Powertapin, koska halvalla sain ja käppyrät kiinnostivat. Tanko kapeni kaksi senttiä, ja satulan venyttyään hankalan muotoiseksi muuttunut nahka vaihtui reiälliseen versioon. Rengastukseen vaihtelua pirtsakalla mustalla. Jarruosastolle tarvittaisiin varmaan päivitystä; tasamaalla noilla pärjäsi, mutta pitkissä jyrkissä laskuissa ottaa vähän koville.
Viimeksi muokannut hvt, 30 Huhti 2017, 22:07. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

Avatar
mindw
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Joulu 2015, 11:24
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja mindw » 22 Joulu 2015, 01:57

Tykkään! Mennyt hyvään suuntaan.

Avatar
Tuomo
Viestit: 548
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja Tuomo » 22 Joulu 2015, 15:54

Joo mennyt koko ajan parempaa suuntaan. Tuleeko tohon taakse mitään kuormaa?

hvt
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Loka 2015, 20:17

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja hvt » 22 Joulu 2015, 16:47

Ei tule taakse mitään kuormaa. Edessä pidän lowridereita, jos erityisen paljon tarvitsee raahata rojua. Joskus alkuaikoina tuossa oli hetken takatartsikin, mutta ohuet putket ja geometria tekivät takalastin kanssa ajamisesta aika hirveää.

Samuli
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Joulu 2015, 16:21
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja Samuli » 22 Joulu 2015, 16:49

Moneskos kerta tämä jo on, kun tätä pyörää esitellään.

Ihana.

Laitatko saman etunavan vielä uusiinkin kiekkoihin, eli onko kestänyt?

hvt
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Loka 2015, 20:17

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja hvt » 22 Joulu 2015, 16:58

Toinen ama taitaa olla, yv:n sojotuslangassa on ollut jotain päivityksiä. Etunapa on kestänyt, mutta kun menin aikoinaan ostamaan 36-reikäiset navat, niin nyt on vannevalikoima aika ohkainen. Uusi on 32-reikäinen ja musta. SV-9:ä mietin pitkään, mutta luottokamuus veti pidemmän korren.

vcs
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Tammi 2016, 17:37
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja vcs » 10 Tammi 2016, 18:06

Miten nuo Grand Boisit ovat kestäneet kaupunkiajossa? Luulisi flättejä tulevan tiuhemmin ohuella renkaalla?

hvt
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Loka 2015, 20:17

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja hvt » 10 Tammi 2016, 23:13

Hyvin ovat kestäneet. Silloin kun pidin kirjaa noista, tahti oli noin yksi flätti / 2000 km, ehkä puolet kilsoista kaupunkiajoa. En tosin onnistu flättäilemään suuremmalti edes hipotuubeilla, joten ei ole välttämättä kauhean hyödyllinen tieto.

Avatar
Rolling Resistance
Viestit: 165
Liittynyt: 01 Loka 2015, 16:09
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja Rolling Resistance » 11 Tammi 2016, 15:28

Hieno menopeli ja kivasti elänyt ajassa.

Kapeammat gran boiss:it (erityisesti extra leger) ovat omalla kohdallani osoittautuneet melko herkiksi puhkeamisille ja kyljen rakenteesta pääsee rakenteen jäykistävät metallikuidut läpi kun kumit vanhenevat. Rullaavat kyllä upeasti.
Sopii tykkäillä myös lärvikirjassa - https://www.facebook.com/pages/Rolling- ... 5348087994

hvt
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Loka 2015, 20:17

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja hvt » 12 Maalis 2016, 18:54

Kuva
Asentelin uudet renkaat uusille kiekoille ottamaan muotoaan ennen tubeleksemista. En nyt tiedä, oliko tuo musta msw + tanwall sitten ihan nappivalinta, mutta kun piti saada ne 2015 SL23:t, ja musta rengas mustalla jarrupinnallisella vanteella lähetteli liian vahvoja markettipyöräviboja. SL23+BSP oli muuten aivan järjettömän paljon helpompi asennettava kuin A23+Hetre.

E: Voi ei. Asensin nuo kokeeksi pyörään, ja lopputulos muistuttaa jotain helkkarin viktoriaanista ilmatyynyalusta. Mikä ihme sai minut kuvittelemaan, että tanwallit voisivat toimia noilla vanteilla?

E2: Joo, ei. Olisi pitänyt pysyä silverspeksissä.
Viimeksi muokannut hvt, 17 Maalis 2017, 00:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
mindw
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Joulu 2015, 11:24
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja mindw » 14 Maalis 2016, 13:42

Huh, onneksi vältin nuo vanteet. Vanha peukalosääntö pitää siis paikansa: mustat vanteet ja jarrupinnat ovat no-no. V-profiilin ja leveiden renkaiden yhdistelmä on vaikea kirkkaillakin vanteilla: omat toimii joten kuten, mutta mieluummin olisi boksikehät.

hvt
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Loka 2015, 20:17

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja hvt » 14 Maalis 2016, 14:57

mindw kirjoitti:Huh, onneksi vältin nuo vanteet. Vanha peukalosääntö pitää siis paikansa: mustat vanteet ja jarrupinnat ovat no-no. V-profiilin ja leveiden renkaiden yhdistelmä on vaikea kirkkaillakin vanteilla: omat toimii joten kuten, mutta mieluummin olisi boksikehät.
Sanopa muuta. Ylipäätään tuo kelvollisten 650B-vannejarruvanteiden saatavuustilanne suhteessa levarivanteisiin (varsinkin Euroopassa) tuntuu tosi surkealta. Alan olla hippusta vaille valmis 110% levarikeulaan ja rungon mannisointiin.

hvt
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Loka 2015, 20:17

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja hvt » 14 Maalis 2016, 23:46

Viimeisenä oljenkortena ennen radikaalimpia ratkaisuja tilasin Sella Berolinumin sekundavanteet 36-reikäisinä. Maksavat reilun kymmenyksen siitä, mitä uudet A23:t jenkeistä, ovat vielä jotenkuten järjellisen painoiset, ja työn laatukin näyttää osapuilleen yhtä surkealta. Tubeless-hommat täytynee tosin unohtaa noiden kanssa.

Taitaa olla eka kerta, kun olen valitsemassa teknisesti heikompia osia esteettisin perustein. Johonkin sekin raja täytyy näköjään vetää.

Avatar
syvakma1
Site Admin
Viestit: 148
Liittynyt: 22 Syys 2015, 13:22
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja syvakma1 » 15 Maalis 2016, 08:16

Onko niin ettei vanteen värin poistoon ole mitään fiksua keinoa?

hvt
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Loka 2015, 20:17

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja hvt » 15 Maalis 2016, 09:59

syvakma1 kirjoitti:Onko niin ettei vanteen värin poistoon ole mitään fiksua keinoa?
Nuo vanteet on viimeistelty kuulapuhalluksella, jonka poisto ei taida olla kestävyyden kannalta kovin fiksua. Aiemman vuoden (spekseiltään vähän ehkä heikompaa) malliahan olisi tosiaan saanut hopeisena, että ei siinä sikäli. Tuli vaan ostettua typeryyksissä mustat navatkin, kun sain hyvän diilin tuosta takanavasta.

Jännä muuten, että Pacentin sivuilla ei enää listata ollenkaan tuota kuusviiskymppistä SL23:sta. Olivatkohan ne nyt siinä?

hvt
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Loka 2015, 20:17

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja hvt » 15 Maalis 2016, 12:57

No voi hyvänen aika nyt taas tätä säätöä. Löysin Grand Boisin 36-reikäistä laatuvannetta ihan inhimilliseen hintaan Euroopasta. Tuo vaikuttaa joka suhteessa loistavalta, kunhan unohtaa tubeless-touhut. Saapi nähdä, onnistuuko eilisen tilauksen peruminen vielä.

Avatar
mindw
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Joulu 2015, 11:24
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja mindw » 15 Maalis 2016, 14:54

Kova löytö, olisinpa löytänyt itsekin aiemmin. 650B-vanteita saa myös 32-reikäisenä, pitäisiköhän tilata varastoon...

hvt
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Loka 2015, 20:17

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja hvt » 05 Huhti 2016, 00:12

Vanteet saapuivat lopulta, ja kasasin iltapuhteena etukiekon. Ensivaikutelma vanteista on erittäin positiivinen: loistava työnjälki, viimeistely ja suoruus. Renkaan asennus on naurettavan helppoa tubeless-vanteisiin verrattuna. Painot 482/486 g, eli vähän yli Compassin ilmoittaman.

hvt
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Loka 2015, 20:17

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja hvt » 11 Huhti 2016, 18:59

Nykytila päivitetty aloitusviestiin.

Avatar
syvakma1
Site Admin
Viestit: 148
Liittynyt: 22 Syys 2015, 13:22
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja syvakma1 » 11 Huhti 2016, 19:52

Kasasitko entisille navoille? Jos sulla on vanha edelux jäljellä ja se on toimiva niin saattaisi kiinnostaa...

hvt
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Loka 2015, 20:17

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja hvt » 11 Huhti 2016, 20:21

Joo, vanhoille navoille kasasin. Edelux on myynnissä Yksivaihteen puolella ja tällä hetkellä varattu.

hvt
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Loka 2015, 20:17

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja hvt » 30 Huhti 2017, 22:07

Kevätuutta.

Avatar
Tuomo
Viestit: 548
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja Tuomo » 02 Touko 2017, 10:51

Toooosi nätti. Lokareiden ja kumien harmonia miellyttää silmää. :)

Avatar
Rolling Resistance
Viestit: 165
Liittynyt: 01 Loka 2015, 16:09
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Rawland Nordavinden

Viesti Kirjoittaja Rolling Resistance » 04 Touko 2017, 14:10

Tuon B&M - IQ-X:n muovinen panta on kyllä todella herkkä, ei siis kannata säätää (virsinkaan pakkasessa) valon suuntausta, ainakaan ilman että löysäilee ruuvit. Itsellä meni yksi panta poikki, mutta onneksi sain ilmaiseksi valmistajalta korvaavan osan.

Kaunista katselatavaa, kuten muutkin ovat jo täällä todenneet.
Sopii tykkäillä myös lärvikirjassa - https://www.facebook.com/pages/Rolling- ... 5348087994

Vastaa Viestiin