AMA: Salsa Vaya '12 -käyttöpyörä

Jos projekti joskus valmistuu, se saattaa päätyä tänne.
Jokke A

AMA: Salsa Vaya '12 -käyttöpyörä

Viesti Kirjoittaja Jokke A » 11 Marras 2017, 14:25

Kuva

Kuva

Ostin pari vuotta sitten NOS-kuntoisen Salsa Vayan parhaassa värissä, oranssina. Ajelin pyörällä ensin viiksitangolla ja sittemmin dropilla 3x9-vaihteisena. Pääosa kilometreistä on kertynyt työmatka-ajossa, mutta olen ajanut pyörällä lastattuna myös mm. Lofoottien pyöräretken.

Pyörän vaihteisto on 3x9 -Deore LX jota ohjataan Sturmey Archerin tangonpäävivuilla. Sturmeyn takavaihtajan vivun indeksointi alkaa pikkuhiljaa kulua, ja varsinkin pakan keskivaiheilla tuntuma muistuttaa jo enemmän kitkavipua. Jarrut ovat Avidin BB5:t, joiden pysäytysvoima tuntuu riittävän oikein hyvin. Tektron jarrukahvat vaihtunevat jossain vaiheessa pois koska huppuote voisi olla mukavampi (samalla vaihtanen ohjaustangon fiksumpaan). Penkkinä tässä on ollut alusta asti Brooks B-17.

Ei kai tässä muuta, hyvä pyörähän tämä on ollut. Tykkään. Lisäilen ketjuun vielä kuvia edellisistä inkarnaatioista kunhan ehdin.

eri

Re: AMA: Salsa Vaya '12 -käyttöpyörä

Viesti Kirjoittaja eri » 14 Marras 2017, 10:21

Nätti.

Mikäs etutarakka tuossa on? Joku tuollainen sopisi enemmän kuin hyvin mun GT Peace Touriin...

Tuomo

Viesti Kirjoittaja Tuomo » 25 Marras 2017, 09:08

Mukavan toimivan oloinen. Pitää kyl joskus kokeilla tangonpäävaihtajia. Palaan kans tähän jahka ehdin paremmalla ajalla.

Jokke A

Viesti Kirjoittaja Jokke A » 25 Marras 2017, 13:42

eri kirjoitti:
14 Marras 2017, 10:21
Nätti.

Mikäs etutarakka tuossa on? Joku tuollainen sopisi enemmän kuin hyvin mun GT Peace Touriin...
Kiitti! Tarakka on Pelagon Commuter, ajanut asiansa oikein hyvin.

Nopeaa historiikkia pyörän vaiheista:

Kuva

Kuva

Alkuun kokosin pyörän riserilla, Shimanon nestejarruilla ja 32 mm Paseloilla. Pelagon etutartsi tuli kuvioihin heti alkuvaiheessa, Deore LX -vaihtajat ja Ritcheyn kammet ovat olleet pyörässä alusta asti.

Kuva

Kuva

Eka isompi päivitys oli leveämmät renkaat, 45 mm Specializedin Fat boyt. Näihin aikoihin olin jo asentanut riserin tilalle viiksitangon. Tällä kokoonpanolla vaihtelevilla rengastuksilla ajelin 2017 kevääseen asti, jolloin päivitin pyörän droppitangolla ja tangonpäävaihtajilla:

Kuva

Kuva

Edessä Deore LX -dynamonavalla varustettu kiekko, valot edessä ja takana. Aika lailla nykyspeksin mukainen setup.

Kuva
Syksyllä Lofoottien pyöräreissun lähtöpäivän aamuna Trek 920:n takakiekon suolamoskassa talvella uitetut nippelit pettivät kiekkoa rihdatessa. Siirsin takatarakan ja parit pullotelineet Salsaan ja pakkasin pyörän auton konttiin. Viimeistelin asennukset Harstadissa leirintäalueella seuraavana aamuna ja ajelin pyörällä pari seuraavat viikkoa. Renkaat ovat vähän turhan kapeat raskaampaan retkikäyttöön, mutta muuten pyörä pelitti oikein hienosti.

Vastaa Viestiin