AMA: Trek 920 Disc -retkipyörä

Jos projekti joskus valmistuu, se saattaa päätyä tänne.
Jokke A

AMA: Trek 920 Disc -retkipyörä

Viesti Kirjoittaja Jokke A » 01 Joulu 2016, 16:59

Ostin kaudelle 2015 uuden retkipyöräkompliitin. 920 Disc on paketista kasatessa melko maastoretkityylinen pyörä parin tuuman 29er-kumeilla ja ilman lokareita, standardit ovat modernia aheadia, vaihdeosina Sramin maastokamaa ja jarruina TRP:n Hylex-nestejarrut. Omassa käytössäni pyörä on muuttunut pikkuhiljaa funktionaalisempaan suuntaan, renkaat ovat pikkuhiljaa kaventuneet ja pyörään on asennettu lokasuojia, kuraläppiä ja napadynamoa. Retkihommissa fillari on ollut erinomainen, vakaa ja todella jämäkkä ajettava kuormattunakin, vanhasta Dawesista tuttu rungon böijaaminen kuormattuna ajellessa on pelkkä muisto. Kerrataanpa vähän yhteistä matkaa:

Kuva ekalta kotimatkalta:
Kuva

Kuva
Penkki vaihtui heti uutena Brooksin C-17 Cambium -malliin, sittemmin päivitin hieman kapeampaan C-15:een.

Kuva
Edessä ja takana on modernit läpiakselit.

Kuva
Ekaan syksyyn tultaessa olin jo ehtinyt asentaa pyörään SKS:n lokarit Helkaman kuraläpällä, Specializedin Fat Boy -renkaat tubelessina ja Thomsonin tolpan. Valoina vielä tässä vaiheessa patterivalot. Laukkuina vanhaa Karrimoria ja uudempaa Carradicea.

Kuva
Syksyksi 2016 kokosin pyörään uuden etukiekon WTB:n i23-kehällä ja Shutter Precisionin napadynamolla. Valona B&M Lumotec Luxos IQ2 usb-latauksella ja stemmin alle asennetulla kaukosäätimellä. Tankolaukun kiinnike on mallia Klikfix jossa vuorottelevat Ortliebin ja Karrimorin laukut.

Kuva
Kun pyörä tuntuu hyvältä, uskaltaa sillä lähteä kauemmaskin. Tällä kertaa reissulle Islannin ympäri. Renkaiksi vaihdoin Continentalin Travelcontactit jotka kestivätkin hienosti koko reissun ilman flättejä. Laukkuina taas Karrimoria ja Ortliebia. Tenupullo kulkee kätsysti vinoputken alla

Kuva

Kuva

Kuva
Tästä päästäänkin nykytilanteeseen. Pyörä päivittyi talvikuntoon kun vaihdoin alle taas leveämpää rengasta, Suomi Tyresin 54-622 W240 -nastarenkaat.

Speksejä:
Runko: Trek 920 Disc, 100 Series Alpha Aluminium, "58"
Haarukka: Trek "Alloy Adventure" Aluminium fork
Kammet: Sram S1000
Polkimet: Shimano PD-M530
Välitykset: 11-36t / 28/42t
Vaihtajat / vivut: SRAM X5 FD / X7 RD / 500 TT
Tanko & stemmi: Bontrager Race VR-C 44 cm / Bontrager Elite Blendr
Satula / tolppa: Brooks Cambium C-15 / Thomson
Jarrut: TRP Hylex
Etukiekko: Shutter Precision / WTB i23 / Suomi Tyres W240
Takakiekko: Bontrager Duster Elite / Suomi Tyres W240
Viimeksi muokannut Jokke A, 02 Joulu 2016, 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vesimies
Kotipaikka: Espoo

Re: AMA: Trek 920 Disc -retkipyörä

Viesti Kirjoittaja vesimies » 02 Joulu 2016, 07:46

Tätä olen harkinnut, mutta 2017 väritys ei kovasti houkuttele. Vaikuttaa kovin päivitystarpeitatyhjentävältäkulkineelta ja saa nauttia enemmän vain ajamisesta. 8-)

Btw mitäs kautta tämä tuli sinulle (yritän välttää tukemasta erästä myymälää)?

syvakma1
Site Admin
Kotipaikka: Helsinki

Viesti Kirjoittaja syvakma1 » 02 Joulu 2016, 15:04

Jos tämä on 2017 niin ei ole mielestäni yhtään hullumpi.

Kuva

Jokke A

Viesti Kirjoittaja Jokke A » 02 Joulu 2016, 15:21

vesimies kirjoitti: Btw mitäs kautta tämä tuli sinulle (yritän välttää tukemasta erästä myymälää)?
Pyörä tuli mulle Fillarikellarin kautta, muita jälleenmyyjiä pk-seudulla taitaa olla ainakin Pyöräliike Lundberg ja Hi5bikes. En tiedä miten näitä on kellään myymälän valikoimassa, mullekin pyörä tuli erikseen tilattuna.

Sorakuski
Kotipaikka: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Sorakuski » 10 Joulu 2018, 21:07

Hei!

Ostin syksyllä 2018 Trek 920 ja olen useasti lueskellut tätä sinun juttua pyörästäsi. Olen saanut kuvista ja teksteistä vinkkejä, kuinka olet tuunannut pyörääsi ja olenkin ostellut samoja osia omaani mm.lokasuojat.
Olisin kiinnostunut napadynamosta ja etuvanteesta, jotka olet laittanut pyörääsi. Olisikohan valmiina hyvää napadynamoa ja vannetta tähän pyörään? En osaa kasata vannetta kuten sinä olet tehnyt...
Kiitos hyvästä jutusta.

Tuomo

Viesti Kirjoittaja Tuomo » 12 Joulu 2018, 13:52

En oo Jokke, mutta mulla on Shutter Precisionin PD-8 ja DT Swissin TK540 toiminut tosi hyvin. En osaa itekään kasata, niin vein Velobiaan kasattavaksi ja kiekot ovat yhä luotisuorat.

Vastaa Viestiin