AMA: Salsa El Kaboing 1997

Jos projekti joskus valmistuu, se saattaa päätyä tänne.
Vastaa Viestiin
tizumo
Viestit: 32
Liittynyt: 17 Heinä 2016, 10:47
Kotipaikka: Helsinki

AMA: Salsa El Kaboing 1997

Viesti Kirjoittaja tizumo » 20 Elo 2016, 21:31

Ikinä en ole mihinkään yksittäiseen projektiin käyttänyt niin paljon aikaa kuin tähän. Aikaa on mennyt mm. muiden tekemien töiden odotteluun ja korjaamiseen (lähinnä runkoon liittyvät työt), alkuperäisten tarrojen metsästykseen, ylipäätään tekniseen säätämiseen "syvä" kiitos Paul Componentsin ym. ym.

Alkuperäinen projektilanka on kadonnut muinaisuuteen, joten tässä sama lyhyesti: Runko on peräisin Suomen Tampereelta, eräältä urheiluvälinekaupan uranuurtajalta, tuotu tasan 1 kpl. Muutenkin runko on melko harvinaiseksi jäänyt, kuten nykyisin Soulcraftin nimellä töitä tekevä Sean Walling kertoili sähköpostissa:
"We probably built 50 to 60 of those. Yours was built in 1996/97 and
was one of 34 47cm (center BB to top of TT) frames built."
90-luvun puolivälissä maaliman mahtavin juttu olisi ollut omistaa pyörä jossa ei ollut ainuttakaan "ison pahan Shimanon" osaa. Paul Componentsin tarrat oli rungossa ensimmäisen omistajan jäljiltäkin ja kyseinen hemmo toi myös muiden firmojen "vaihtoehtokamoja" Suomeen joten mikä ettei.
Takahaarukan maali oli tosi huonossa kunnossa, joten oli pakko pistää koko homma uusiksi. Tarroista alkuperäiset onnistuin löytämään emäputkeen ja vaakaputkeen, kiitokset Ross Schafer ja Ebay. Uudet alkuperäiset takahaarukan puslat tuli Soulcraftilta, joka toimii kai edelleen samoissa tiloissa missä Salsa ennen. Pystyputken Columbus-tarra ja viistoputken Salsat on hyviä uusia "tarvikkeita".

Osalista:

Runko: Salsa El Kaboing, etukolmio Columbus, takahaarukka alumiinia (Chumba Wumba)
Keula: Marzocchi Bomber Z-2, 1. vuosikertaa
Takaiskari: Risse Racing
Satulatolppa: Race Face XY
Satula: WTB SST Titanium
Ohjainkannatin: Salsa
Ohjaustanko: Race Face Airalloy
Ohjainlaakeri: Chris King 1"
Vanteet: Sun Rims 0xc
Renkaat: Geax Grid 200
Navat: Adventure Components
Pikalukot: Salsa
Vaihdevivut: Grip Shift X-ray
Vaihtajat: Paul Components
Jarrukahvat: Paul Components
Jarrut: Paul Components + Paul Moon Unit hangers
Kammet: Caramba Double Barrel
Polkimet: Speedpaly Frog
Eturattaat: Race Face
Keskiölaakeri: Race Face Taperlock
Ketjut: Sachs PC91
Takapakka: Goldtech titanium

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
syvakma1
Site Admin
Viestit: 148
Liittynyt: 22 Syys 2015, 13:22
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Salsa El Kaboing 1997

Viesti Kirjoittaja syvakma1 » 20 Elo 2016, 22:28

Harmillisesti kuvat ei jostain syystä näy.

tizumo
Viestit: 32
Liittynyt: 17 Heinä 2016, 10:47
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Salsa El Kaboing 1997

Viesti Kirjoittaja tizumo » 20 Elo 2016, 22:51

Näkyykö nyt?

Avatar
syvakma1
Site Admin
Viestit: 148
Liittynyt: 22 Syys 2015, 13:22
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Salsa El Kaboing 1997

Viesti Kirjoittaja syvakma1 » 20 Elo 2016, 22:52

Njet.

Rydis
Viestit: 355
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Salsa El Kaboing 1997

Viesti Kirjoittaja Rydis » 20 Elo 2016, 22:55

Melkoinen vekotin

Cromella näkyy kuvat firefox/opera ei outoa.

tizumo
Viestit: 32
Liittynyt: 17 Heinä 2016, 10:47
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Salsa El Kaboing 1997

Viesti Kirjoittaja tizumo » 20 Elo 2016, 22:56

Ikuista säätöä tämän projektin kanssa :twisted: . Toimiiko edes linkki?:https://goo.gl/photos/AVe6tKFs45oxZGfe7

Avatar
syvakma1
Site Admin
Viestit: 148
Liittynyt: 22 Syys 2015, 13:22
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Salsa El Kaboing 1997

Viesti Kirjoittaja syvakma1 » 20 Elo 2016, 23:14

Linkistä pääsin Safarilla kuviin. Aivan sairaan asiallinen fillari! Jos jotain niin Kingin Rasta voisi olla kova...

Rydis
Viestit: 355
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Salsa El Kaboing 1997

Viesti Kirjoittaja Rydis » 20 Elo 2016, 23:18

Tätä rakennettaessa ei mielikuvitusta ole säästelty todellakin normi rakentelusta poikkeava
näkemys, olis kiva nähdä myös kuskin ajoasu :)

Vahva plussa suoritukselle :)

Avatar
Tuomo
Viestit: 548
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: AMA: Salsa El Kaboing 1997

Viesti Kirjoittaja Tuomo » 21 Elo 2016, 10:22

Hämmentävä, värikäs, hiton hieno!

tizumo
Viestit: 32
Liittynyt: 17 Heinä 2016, 10:47
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Salsa El Kaboing 1997

Viesti Kirjoittaja tizumo » 21 Elo 2016, 11:32

Kiitos kehuista! :D

Tosi on, että rasta ohjainlaakeri sopisi tuohon vielä paremmin, mutta pitäydyin kuitenkin tuossa rungon mukana tulleessa - todennäköisesti alkuperäisessä laakerissa. Mulla on todella hämärä muistikuva, että olisin jopa muinoin nähnyt tämän pyörän 90-luvulla R-Cyclesin Hämeenpuiston liikkeen näyteikkunassa ja tuolloin siinä olisi ollut musta AMP:n keula kiinni.

Ajoasuksi Salsan paita rastateemalla ja kuluneet farkut? :?

Avatar
Tuomo
Viestit: 548
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: AMA: Salsa El Kaboing 1997

Viesti Kirjoittaja Tuomo » 21 Elo 2016, 15:48

Näin tän tänään livenä, päräyttävän hieno. Pojatkin kehuivat, eivätkä lapset ole koskaan väärässä. ;)

tizumo
Viestit: 32
Liittynyt: 17 Heinä 2016, 10:47
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Salsa El Kaboing 1997

Viesti Kirjoittaja tizumo » 21 Elo 2016, 16:25

Niistä kammista puheenollen..

Alle minuutti siitä kun mainitsin tänään Tuomolle Caramban kampien mahdollisesta vikaherkkyydestä nämä amerikkalaiset, virheettömät CNC-unelmat sanoivat työsopimuksensa irti kotimatkalla kevyessä pyörätieajossa. Pieni pamaus ja rataspuolen kampi murtui spiderin kierteen juuresta:

Kuva

Yllättävän paljon poljinvoima kasvaa bussilla töihin matkustaessa. Liikakiloista ei voi ainakaan tapahtunutta syyttää.
Hyllystä löytyi onneksi mustat Race Facen Northshore-kammet, jotka ei nyt ihan sovi tähän pyörään mutta ainakin voi jatkaa sisäänajoa.

Rydis
Viestit: 355
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Salsa El Kaboing 1997

Viesti Kirjoittaja Rydis » 21 Elo 2016, 21:24

Siis onko joku hammastus systeemi hajonnut kun on tolleen pyörähtänyt ?

kuvatesti (googlella on joku oma kuvaformaatti)
Kuva

tizumo
Viestit: 32
Liittynyt: 17 Heinä 2016, 10:47
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Salsa El Kaboing 1997

Viesti Kirjoittaja tizumo » 22 Elo 2016, 17:39

Kampi murtui spiderin kierteiden ja varsinaisen vääntimen yhtymäkohdasta. Kampi on ISO ja akseli Race Facen oma ISO/JIS välimuoto. Myös puhtaasti ISO-standardilla akselilla murtuma olisi todennäköisesti tapahtunut koska akseli ei mene ratkaisevasti syvemmälle. Tuolla vähän keskustelua ja kuvia näistä koneistetuista ihmeistä: http://forums.mtbr.com/vintage-retro-cl ... 71175.html

Avatar
Rolling Resistance
Viestit: 165
Liittynyt: 01 Loka 2015, 16:09
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Salsa El Kaboing 1997

Viesti Kirjoittaja Rolling Resistance » 22 Elo 2016, 22:21

Todella magee fillari, ja noi paulin rasta komponentit on niin överit. Harmi että kampi antoi periksi, vastaavan löytäminen vissiin erikoishaastavaa?
Sopii tykkäillä myös lärvikirjassa - https://www.facebook.com/pages/Rolling- ... 5348087994

tizumo
Viestit: 32
Liittynyt: 17 Heinä 2016, 10:47
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Salsa El Kaboing 1997

Viesti Kirjoittaja tizumo » 23 Elo 2016, 09:28

Kiitos!

Kyl nyt on tähtäimessä joko vihreät Race Facen Turbinet (ne vanhat :) ) tai Cook Brossit. Ei uskalla enää Caramboja, on aika kalliitakin kun koko ajan harvinaisemmiksi käy :lol: .

Tuossa kammen rakenteessa on vielä sekin suunnitteluvirhe ollut, että kun spideri kierretään paikalleen, saattaa se venyttää materiaalia. Tämä on voinut olla suunnittelijoiden tiedossa, koska olen joissain, ilmeisesti myöhemmän tuotannon Caramboissa nähnyt hienomman kierteen. Näissä kammissa kierre on vielä aika iso.

Avatar
vesimies
Viestit: 177
Liittynyt: 23 Syys 2015, 05:53
Kotipaikka: Espoo

Re: AMA: Salsa El Kaboing 1997

Viesti Kirjoittaja vesimies » 23 Elo 2016, 16:17

Siis tämä aivan liian sexyä :o

Vastaa Viestiin