AMA: Gitane Tandem

Jos projekti joskus valmistuu, se saattaa päätyä tänne.
grr
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 08:57
Kotipaikka: VW

AMA: Gitane Tandem

Viesti Kirjoittaja grr » 06 Kesä 2016, 18:27

Koska kesä niin laitetaan tää taas esille. Oli joskus vanhallakin foorumilla.
Kuva

Aivan mainio parisuhdepyörä, ollaan tän toiset omistajat. Vuosimalli 70-luvun puoliväliä. Muuten alkuperäinen mutta vaati pienen käyttökunnostuksen, renkaat, vaijerit ja ketjut meni uusiksi, laakerit purin putsasin rasvasin ja kasasin. Pientä kiillottelua sieltä täältä, mutta kuitenkin niin että sopiva patina säilyy. Kuskin stonga vaihtui jossain vaiheessa viiksimalliin, droppi oli vähän liikaa siihen nähden että käyttö on lähinnä kauniina kesäpäivinä cruisailua.


Lähtötilanne alkuperäisten omistajien varastossa. Huomaa jännästi 90 asteen kulmassa olevat kammet kuskilla ja stokerilla:
Kuva

Toinen kuva lähtötilanteesta:
Kuva

satunnaisia detaljeja:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kuva


Vaihteet (3x5) Simplexiä paitsi etuvaihtaja Shimano Altus. Kammet TA Specialites. Vannejarrut Mafacin cantit, sekä etu- että takajarru toimii vasemmalla kahvalla yhtaikaa. Takana lisäksi oikean käden kahvalla operoitava Atom rumpujarru. Osat ja kierteet aika pitkälti Ranskalaisen standardin mukaisia.
Viimeksi muokannut grr, 24 Elo 2016, 22:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Tuomo
Viestit: 562
Liittynyt: 22 Syys 2015, 23:12

Re: AMA: Gitane Tandem

Viesti Kirjoittaja Tuomo » 06 Kesä 2016, 23:32

Kyllähän toi tiettyjä, varsin mukavia mielikuvia herättää. Just silleen kesällä puolison kanssa rannalle jätskille. :) Hyvässä kunnossa näyttäisi olevan.

Onko tuohon ollut joku tietty syy, että kammet ovat olleet tuolleen 90 asteen kulmassa? Pysyy tasainen pyöritysliike koko ajan päällä?

Ja onko tuokin ns. normi, että "etu"rattaat ovat stokerilla, mutta vaihtajavivut kuskilla?

grr
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 08:57
Kotipaikka: VW

Re: AMA: Gitane Tandem

Viesti Kirjoittaja grr » 07 Kesä 2016, 06:55

Tasaisempaa voimantuottoa tolle 90 asteen setupille käytetään perusteena. http://www.sheldonbrown.com/tandem2.html
Ei ole koskaan kokeiltu, ajaminen on tarpeeksi haastavaa jo nyt kun kammet on samassa vaiheessa. :)

Eturattaat stokerilla ja kaikki hallintalaitteet kuskilla on normi. Kuski näkee ja kuulee vaihteet ihan riittävän hyvin, ja tolla setupilla vaihdepuolen ketjut on paljon lyhyemmät. Tässä itseasiassa myös etuvaihtajan vaijeriksi riitti normaalipituinen, takavaihtajan ja takajarrujen vaijerit on Tohtorin varastosta kaivetut XL pitkät tandem mallit.

Normista voi tietenkin poiketa, rungosta löytyy myös paikka ohjurirullalle jolla älypitkät ketjut pysyy paikallaan jos etuvaihtaja on edessä. http://www.gitaneusa.com/images/catalog/1978_pg16.jpg Rullaa ei tosin oo, liekkö koskaan ollutkaan. Ja koska ranskalaiset, Gitanella etuvaihtajan paikka on ilmeisesti vaihdellut vuosimallien ja kokoonpanolinjan punaviinipromillen mukaan. http://www.gitaneusa.com/images/catalog/1974_pg7.jpg

Rydis
Viestit: 367
Liittynyt: 22 Syys 2015, 17:41
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Gitane Tandem

Viesti Kirjoittaja Rydis » 08 Kesä 2016, 22:13

Hieno peli vaikkakin parisuhteen kannalta saattaa olla ongelmallinen:

Muistelen että aikoinaan yksi ukko tilasi kevääksi tandemin ajellakseen
uuden emäntäsä kanssa, kävi kuitenkin niin että pyörä tuli myöhemmin
kesällä myyntiin oli tullut bänät :? :shock:

Ehkä et kuitenkaan tarvitse kahta sinkulaa :D

Avatar
Rolling Resistance
Viestit: 173
Liittynyt: 01 Loka 2015, 16:09
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Gitane Tandem

Viesti Kirjoittaja Rolling Resistance » 18 Kesä 2016, 19:20

Toisaalta tuon pelin kanssa ei tarvitse puolisoa jäädä oottelemaan. Ja jutustelu onnistuu ilman että viedään koko pyörätien leveys. :) Hienon näköinenkin vielä. Valkeat gripit ja satula stockerillekin?
Sopii tykkäillä myös lärvikirjassa - https://www.facebook.com/pages/Rolling- ... 5348087994

PekkaHml
Viestit: 38
Liittynyt: 23 Syys 2015, 20:05

Re: AMA: Gitane Tandem

Viesti Kirjoittaja PekkaHml » 18 Kesä 2016, 21:03

Mietin vaan tässä, että miten tuommoisen laitteen saa pysähtymään? Jarrutehoja tässä haen..

grr
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 08:57
Kotipaikka: VW

Re: AMA: Gitane Tandem

Viesti Kirjoittaja grr » 19 Kesä 2016, 19:49

Ikäisekseen jarrut on tehokkaat mutta kun kyydissä on kaksi ihmistä plus muutama kilo tavaraa niin arvaahan sen. Ei hidastumista nyt ihan kalenterilla mitata, mutta jos olisin ostamassa uutta tandemia kaupasta niin siihen tulisi levyjarrut 8" laikoilla. Toisaalta eipä tällä ajellessa ole silläviisiin kiire ja ennakointia pitää harjoittaa muutenkin, esimerkiksi kääntösäde muistuttaa valtamerilaivaa.

Toi että ollaan samaan aikaan perillä vaikka polkemistehoissa saattaa olla eroa on tandemin ehdoton plussa. Se että polkemisrytmin pitää olla sama aiheutti alussa vähän haasteita, mutta kommunikoimalla on selvitty pahimman yli tässäkin asiassa. Vaikeaa on myös kun minä olen tottunut rullaamaan vasen jalka edessä ja hän oikea. :)
Vaaleaa taakse kontaktikohtiin vois olla jees. Täytys vaan löytää joku tarpeeks vanha/retro leveä sohva. Puolison kauppakassissa on tommonen Selle Italian leidemalli mutta ei noin modernia penkkiä voi tandemiin laittaa.
Kuva

grr
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 08:57
Kotipaikka: VW

Re: AMA: Gitane Tandem

Viesti Kirjoittaja grr » 23 Heinä 2017, 18:13

Some muistutti että me on ajeltu tällä tänään tasan neljä vuotta.

Tämän kesän hankintana ehkä maailman pienin etutarakka. Ei kestä yhtään painoa koska ainoa kiinnityspiste on jarrureiässä. Mutta kyllä tuossa sixpäkki kulkee kivasti.

Kuva
Kuva

Meno on ollut muuten huoletonta, mutta rumpujarrua pitänee vilkaista tarkemmin ensi talvena. Jos sen säätää laahaamattomaksi, kahva painuu tankoon asti ilman että vauhti juurikaan hidastuu. Pitää viedä kengät Kitkaliimaukselle työstettäväksi jos muu ei auta..

grr
Viestit: 50
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 08:57
Kotipaikka: VW

Re: AMA: Gitane Tandem

Viesti Kirjoittaja grr » 25 Kesä 2018, 09:53

grr kirjoitti:
23 Heinä 2017, 18:13
Meno on ollut muuten huoletonta, mutta rumpujarrua pitänee vilkaista tarkemmin ensi talvena.
Jarrun ongelmat osoittautui taipuneeksi taka-akseliksi. Ilmeisesti kahdessa polkijassa on liikaa voimaa. :D
Lähikaupassa ei ollut urallista mallia 3/8" koossa, mutta toimii tuo ilmankin kun vaihtoi prikat. Juhannuksena tuli reilusti kilsoja.

Vastaa Viestiin