AMA: Kona Kilauea 26er

Jos projekti joskus valmistuu, se saattaa päätyä tänne.
Jokke A

AMA: Kona Kilauea 26er

Viesti Kirjoittaja Jokke A » 30 Loka 2018, 11:02

Kuva

Olen muutaman vuoden miettinyt 26" teräsrunkoisen v-jarrumaasturin rakentamista. Näin alkusyksyllä myynnissä tämän uudelleenmaalatun Kona Kilauean, mutta pyörä ehti mennä kaupaksi. Tartuin tilaisuuteen kun uusi omistaja mainitsi ohimennen Yksivaihteen puolella, että runkosetti voisi olla myynnissä.

Kuva

Kuva

Runko on peräisin jostain -90-luvulta, etuvaihtajan vaijerin viennistä päättelin että ehkä vuosilta -93-94 jolloin pääkolmio olisi Tange Prestigeä. Orkkisväritys olisi hienompi mutta pulverimaalaus on tehty ihan siististi ja desert tan -väritys on kivalla tavalla Radavist-uskottava. Ebaystä hankittu tarrasetti piristi ulkonäköä mielestäni paljon.

Kuva

Kuva

Kuva

Keulaksi olen yrittänyt metsästää ahead-tyyppistä Kona P2:sta, mutta kokosin pyörän edelliseltä omistajalta ostetulla Rockshoxin Psylo SL:llä ainakin toistaiseksi. Osasarja on vähän sekalainen setti Shimanoa vuosien varrelta, tuorein komponentti on M7000 SLX -vaihdevipu ja vanhin NOS:na löytämäni STX-RC -etunapa, takavaihtaja on 10-v. XT. Takanapa on Novatec koska siinä oli mulla jemmassa olleista navoista siistein vaparin ääni, jarrut ovat Avidin Single Digit 3 -v-jarrut. Renkaina pyörivät Michelin Wild Race'R2 Advanced 26x2" koossa tubelessina Mavicin XM 117 -vanteilla.

Kona tuntuu isompipyöräisiin maastureihin verrattuna tosi tarkalta ja ketterältä, tavallaan leikkisältä. Nopealla xc-polulla oikein hauska peli.

Rydis
Kotipaikka: Helsinki

Re: AMA: Kona Kilauea 26er

Viesti Kirjoittaja Rydis » 31 Loka 2018, 21:54

Mitenhän tän sanois kun en ole maasto spesialisti (olen kyllä käynyt metsässä 60 luvulla Garry Fisher tyyppisillä pyörillä ;) )

Ulkonäkö on varsin harmooninen tangon ja keulan valkoinen tekee hyvän kontrastin.

Kooman ajettavuudesta tiedän sen että olen kerran koittanut katurenkailla ja jäykällä keulalla oli hyvä geo .... siis kadulla. :oops:

Tuomo

Viesti Kirjoittaja Tuomo » 01 Marras 2018, 14:26

Simppelin ja nätin näköinen. Jos mulla ei olis jo yhtä 29" maasturia, niin olisi varmaan pakko hankkia joku vastaava.

Oliko nämä 26-tuumaiset maasturit silloin aikanaan yhtä hyvännäköisiä?

Rydis

Viesti Kirjoittaja Rydis » 01 Marras 2018, 21:40

Kaivelin googlelta esimekkiä tyypillisestä Konasta
https://www.google.fi/search?biw=1271&b ... PEavFnuPKo

Tämä on mun mieletä tyypillinen Kona pelkistetty väritys putkifriikille sopivat ohuehkot putket
Kuva
Eli saman olinen kuin tää Joken pyörä, myös keulan värillä on tasapainoitettu lookkia.

Jos jätetään hakuehdoista vintage pois niin tulee tällaisia:
https://www.google.fi/search?biw=1271&b ... WNpUwhmM2A
Kuten näkyy jousitus on tuonut uudet muodot mutta perusilme säilynyt. Tai sit ei ;)

Jokke A

Viesti Kirjoittaja Jokke A » 02 Marras 2018, 10:33

Kilauea -projekti päätyi esille myös Konan Cog-blogiin: KONA DREAM BUILD: JOUKO’S KILLER KILAUEA.

Rydis

Viesti Kirjoittaja Rydis » 02 Marras 2018, 11:57

Hienoa :) tosin samaan hengenvetoon vois todeta että olet niin hyvä kuvaaja että saisti mista tahansa pyörästä hienon ;)
Tää Kona on aidosti hieno :)

(OT katsoin instasta että kuvannet Canonilla mulla aika monta wanhaa lasia ja oisko A-1 kinorunko jos palikat kiinnostaa laita viestiä)

Jokke A

Viesti Kirjoittaja Jokke A » 05 Marras 2018, 17:24

Kiitos kommenteista. 26" maasturit oli ihan yhtä siistejä silloin aikoinaan, välissä näyttivät muutaman vuoden vähän tylsiltä ja ovat nyt taas tosi makeita. :)

Rydis, tulee kuvattua vähän vaihtelevalla kalustolla, digirunko on Olympusta mutta objektiivia ja filmirunkoa muiltakin. Kamerakamaa alkaa olla yhden eliniän tarpeisiin vähintään riittävästi, mutta speksausongelmaisena laitoin sulle kuitenkin yksityisviestiä asiasta.

Vastaa Viestiin