Tunturi Matrixx Minoic

Tänne projektit
kyttyra
Kotipaikka: Turku

Tunturi Matrixx Minoic

Viesti Kirjoittaja kyttyra » 11 Elo 2019, 12:06

Laitetaanpas sitten tännekin, koska soiva peli ja tarvisin siihen jotain palikoitakin.

Alkuviikosta bongasin Torista Tunturi Matrixx Minoicin myynti-ilmon ja katoin että näyttäis kerrankin olevan kunnollisen kokoinen ysärimaasturi myynnissä ja vieläpä tolkulliseen hintaan (60€).

Mulla ei ollut ollutkaan ysärimaasturia sitten...ysärin joten kipasin heti samana iltana hakemaan konkelia Hirvensalosta. Ilmoituksessa kerrottiin että pyörä oli huollettu hiljattain ja totta tosiaan, ainakin vaihteet toimi kuin junan vessa. Sen sijaan heti paikan päällä huomasin että muutama muu juttu oli vähän sinnepäin (eturengas vipotti pahasti, jarrut oli miten sattuu ja etuvaihtajan vaijeri oli *solmittu* kasaan) mutta aattelin että samapa tuo, kyllä tästä toimiva peli tulee.

Tässä kuvassa ollaan matkalla uuteen kotiin:

Kuva

Ihan ekana kotiin päästyäni mittasin rungon ja se oli 58 cm c-t ja 60 cm c-c. Hyvä. Sitten katsoin etukiekkoa tarkemmin ja se oli ilmeisesti ajettu rotvalliin niin, että suoristamisesta oli ihan turha edes haaveilla. Laitoin kuitenkin uuden satulan ja tolpan ja uudet jarrupalat jotka löysin kellarista. Mitähän olin niilläkin ajatellut joskus tehdä. Siinä pihalla ropaillessani kun tarkistin että kaikki osat joiden tulee liikkua, liikkuu ja kaikki joiden ei tule liikkua pysyy paikallaan tuli naapuri ihmettelemään. Totesi sitten että on tekemässä muuttoa ja toi mulle 2x Nokia Hakkapeliitta W106 renkaita. Koetin tarjota niistä rahaa mutta ei huolinut koska olivat pyörineet jouten jo kahdessa muutossa. Talvirenkaat: check! Ei voi muuta sanoa kuin että kannattaa aina ylläpitää hyviä naapurisuhteita. 😂

Seuraavana päivänä heitin 1vaihteen v&k -lankaan verkot vesille mutta en jaksanut jäädä odottelemaan vaan lähin recykkeliin etsimään vähän osasia. Sieltä löytyikin joku 36-pinnainen etukiekko Shimanon navalla ja jollain pimpeli pompeli kehällä. Oli kuitenkin aika suora, pyöri smoothisti ja näytti suunnilleen samalta kuin takavanne. Rengaskasasta löytyi vielä joku 2.125" Kendan cityrengas ja 2.3" Panaracer Uff Da! (For City Jumping :evil: ) ja vielä joku varasisuri.

Köyhdyin reisusta 20€ joka ei mielestäni ollut paha koska säästin aikaa. Laitoin osat kiinni ja tunturihan alkoi näyttää jo pyörältä:

Kuva

560 mm suora tanko tuntui turhan kapealta joten kokeilin 120 mm stemmiä ja 680 mm riseriä:

Kuva

Ajoasento oli melkein 1:1 mun läskin kanssa eli rennon letkeä ja sopiva mutta ei. Eieieieieiei. Ei näyttänyt enää oikealta :x

Allaolevassa kuvassa kaikki vaijerit on vaihdettu ja takanapa avattu ja pyörää vähän puunattu. Kuva ottamisen jälkeen laitoin 110 mm stemmin ja 580 mm tangon ja luulen että sweet spot olis tähän 120 mm stemmi ja n. 600 mm tanko (tällöin ote nousukahvoilta ei mene liian leveäksi):

Kuva

Niin, ja osat on perushuttua: 3x7 aliviota jne mutta kaikki toimii hyvin ja hienosti eikä mitään nitinöitä tai muitakaan turhia ääniä kuulu ajossa. 3x7 voi olla vanhentunut standardi mutta 485% välitysalue ei oo turhanpäiväinen nykyäänkään ja Revoshfiteillä ruksauttaa 22/28:lta 42/11:lle kahdella ranteen väännöllä. Hiton painava toi on myös, esim. pelkkä etukumi painaa n. 1000 g mutta kun vauhtiin pääsee niin kevyesti etenee. Sen lisäks pakko arvostaa Rautaruukin cro-moa jonka robotti on plasmahitsannut kasaan.

Hakusessa siis vielä jotain osia, olen listannut niitä tänne http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/ ... p?id=34705. Eli jos olet Turussa ja otaksut että sulla vois olla jotain sopivaa tarjolla niin käy katsomassa :)

En osaa oikein päättää pitäiskö laittaa mustat vai kirkkaat putkiosat vai mennä vain noilla.

Alkuperäinen ideahan oli laittaa pyörä toimintakuntoon mahdollisimman halvalla (tässä vaiheessa rahaa on kulunut kaikkineen 90 €) mutta sellaset merkit on jo ilmassa että speksaushommat lähtee taas lapasesta :shock:

Rydis
Kotipaikka: Helsinki

Re: Tunturi Matrixx Minoic

Viesti Kirjoittaja Rydis » 15 Elo 2019, 18:44

Heh hienolla tarinalla saa keskinkertaiseenkin pyörään hohtoa :)

Mulla on Helsingissä jotkut violetit nousukahvat ei ehkä niin "härkäset" kuin kaipaat, et varmaan itse ole tulossa wauhtiajoihin mutta jos saat jonkun Turkulaisen lähetiksi voin sponssata.

Vastaa Viestiin