Sivu 1/1

P: хвз eli harkovalaista viemäriputkea

Lähetetty: 21 Kesä 2018, 17:23
Kirjoittaja onre
Juuh elikkäs,

Kuun alussa sattui silmään tori.fi-ilmoitus jossa kankaanpääläinen henkilö ilmoitti myyvänsä kaksi suht rottaista neuvostovalmisteista retkipyörää 5 euron kappalehintaan. Eikun soittoa ja kattomaan. Kankaanpään perämetsistä löytyi kuin löytyikin ilmoituksen jättänyt henkilö ja mainitut pyörät. Toisen runkoa oli korjattu rumasti ja toisesta oli takalokasuoja rullautunut komeasti renkaan ja itsensä väliin. Pinnoja oli poikki ja vanteet olivat todella löysät. Kunto oli siis täysin hintaluokan mukainen ja kaupat syntyivät välittömästi. Etukiekot irti, fillarit Ladan konttiin ja hallille ihmettelemään, mitä tuli hankittua.

Kuva

Kultainen on vm. 1981 ja pronssinen vm. 1980. Pronssisessa on joskus ollut myös etuvaihtaja, mutta siitä on jäljellä enää valintavipu. Lähemmin tarkastellessa pronssisesta pyörästä löytyi hyväkuntoinen nastarengas edestä. Kultainen vaikutti neuvostovalmisteisine renkaineen vähemmän ajetulta, jonka lisäksi sen runkoa ei ole paikkailtu migillä, joten se valikoitui ensimmäiseksi uhriksi.

Ihan ensiksi purin lokasuojat ja tavaratelineen pois tieltä odottamaan jatkokäsittelyä ja putsasin enimmät kurat ja rasvat rungosta, niin että sitä saattoi käsitellä paljain käsin saamatta käsiään mustiksi.

Tämän jälkeen otin navat auki, putsasin kaiken bensassa kylvettäen ja kasasin litiumrasvan kera. Navat olivat sisältä yllättävän kuivat, voiteluainetta oli vain ohut kerros siellä täällä. Sen sijaan ketjussa ja molemmissa rattaissa oli jotain todella paksua tatinaa, joka oli kerännyt itseensä huomattavat määrät hiekkaa sun muuta. Onneksi molemmissa pyörissä oli alkuperäisiä työkaluja mukana kassissa, joten takapakan avainta ei tarvinnut improvisoida mistä sattuu.

Seuraavaksi keskiön kimppuun. Kammet olivat löysällä ja toista kiilaa yritetty ilmeisesti kiristää mutterista ja näin saatu kierreosa katkeamisen partaalle, toinen oli hakattu muodottomaksi. Purin, putsasin, rasvasin ja kasasin keskiöakselin ja laakerin - suoraviivaista ja yksinkertaista. Päätin jättää tämän homman hautumaan kunnes olisi asiaa Tampereelle ja fillarikauppoihin.

Asiaa tulikin melko pian, kun katselin vanteita ja totesin ettei näillä yksinkertaisesti uskalla ajaa edes kymmenen metrin testiä - etukiekko lonksui napaan nähden sivusuunnassa sentin luokkaa. Ajattelin että kun hommaan on kerran lähdetty niin kai tässä pitää opetella myös rihtaamaan. Suomen Urheilupyörä myi sopuisaan hintaan Parktoolin rihtausavaimen ja Sapimin pinnat sekä nippelit. Kiiloja heiltä ei löytynyt, mutta vinkkasivat Sammonkadulla sijaitsevasta pyörähuoltoluolasta josta sellaiset löytyivätkin.

Takaisin toimeen päästyä purin kiekot ja aloin ankaran kasaamisen + rihtaamisen Sheldon-sedän ja yksivaihteen ChainThugin ohjeita soveltaen. Usko meinasi loppua ekana iltana, mutta seuraavana päivänä hommassa alkoikin tuntua olevan ihan selkeää determinismiä - kun teet näin, tapahtuu näin... Kumpikaan vanne ei ollut lähtökohtaisesti ihan hirveän suora. Takavanteen kehä oli mielenkiintoinen. Vanteen päät eivät ole tehtaalla sattuneet aivan puskuun vaan sivuttaisheittoa on ihan jonkin verran. Sisäreuna on kuitenkin vedetty koneella suoraksi, mutta sauman kohta näyttää ulkoapäin katsottuna aika härskiltä. Sain kiekosta kuitenkin "suoremman kuin mitä se oli".

Etuvanteen kanssa lähtötilanne oli tämmöinen.

Kuva

En osaa sanoa onko tuo paljon vai vähän, mutta kyllä siitä jonkinlaisen kuitenkin sai. En tiedä, minkälaisiin toleransseihin tämmöisiä kehiä voi edes saada, joten tyydyin "suorahkoon" ja mietin että tehdään sitten uudelleen jos vippaavat ajossa haitaksi asti. Tästä innostuneena kasailin fillaria sen verran kuin nyt voi, ja pääsin tällaiseen tilanteeseen.

Kuva

Seuraavaksi kasaamme keskiön. Pettymyksen määrä oli aika suuri kun kävi ilmi että ostamissani kiiloisssa on liian loiva viiste ja ne tulevat liiaksi läpi. Ei siis auta kuin keksiä jotain. Onneksi on Nokia Hacklab ja NC-sorvi.

Kuva

Ainoa ongelma on se, että kokemus laitteen käytöstä rajoittuu yhteen kokeilukertaan. Ostin rautakaupasta metrin pätkän kymppimillistä akselia aihioksi ja päätin suhtautua koko hommaan oppimiskokemuksena - nyt sitten opetellaan sen verran NC-perusteita että yksinkertaiset kappaleet syntyvät tarvittaessa. Katkaisin akselista n. 30 sentin pätkän jonka päätin uhrata kokeilemiseen. Tässä kuva kokeilupalasta sen jälkeen kun siihen oli kokeiltu useammankinsorttista mitallistamista, kartion tekoa ja haettu sopivaa leikkuunopeutta.

Kuva

Kone on koulukäyttöön tarkoitettu "pienoismalli" eikä siinä ole automaattista leikkuunesteen syöttöä, joten tein ohjelman useammassa osassa jotta voin välillä availla kantta ja tirautella leikkuunestettä. Ihan hyvin sujui ja muoto syntyi kuin syntyikin. En luottanut taitoihini kierreohjelman luomisessa joten naapurin ukko pyöräytti ystävällisesti M6-kierteen ohueen päähän. Tämän jälkeen puuttui enää se viiste, joka tekee kiilasta kiilan. Jostain perverssistä syystä tykkään viilaamisesta ihan hemmetisti, joten ei muuta kuin Viialalainen kouraan ja katsomaan mitä tulee.

Kuva

Kiilat sujahtivat paikalleen mukavasti ja sain kammet kiinnitettyä niin, ettei minkäänlaista välystä ole havaittavissa.

Vaihtaja tuli purettua, putsattua ja kasattua ilman sen kummempia kommelluksia. Siitäkään ei tullut otettua kuvia. Viehättävä pellistä prässätty luomus.

Etujarrun vaijerista oli päässyt ilmeisesti karkaamaan se osa, joka yhdistää kahvalta tulevan vaijerin jarruvipuja yhdistävään vaijeriin. Tämä oli korvattu... mielenkiintoisesti.

Kuva

(etukiekko ei ole kuvassa kiinni, ihan noin pahaa dishiä en siihen tehnyt :oops: )

Kengännauhan sisältä löytyi mm. pussinsulkija joka piti kahvalta tulevaa vaijeria kaksinkerroin. Korvasin viritelmän toisesta pyörästä nappaamallani osalla.

Tässä kohtaa ei auttanut enää muu kuin lähteä koeajolle. Vaihtajaa sai säätää että toiminnan sai edes suunnilleen hehtaarille, ja saa säätää jatkossa lisääkin - ykkönen ei aina löydy. Rihtaustulosta sai myös hienosäätää, mutta yllättävän mukava tällä on sittenkin ajaa. Ajoasentokin parani kun tajusin säätää stongan ja satulan johonkin järkevään korkeuteen sen sijaan, millä ne sattuivat asennuksen jäljiltä olemaan. Lisäsin myös toisesta pyörästä soittokellon jalankulkijoiden hätistelyä varten.

Kuva

Tässä tämän päivän tilanne. Vanteet saisivat olla suoremmatkin, mutta en tiedä kuinka hyviä niistä meikän taidoilla ylipäätään saa. Tämmöistä opettelua ja mieleen palauttamistahan tää on, olen tainnut viimeksi purkaa fillarin navan teininä joskus ysärillä.

Tarakka on yhden raudan oikaisua vaille valmis asennettavaksi takaisin, mutta pintaruosteisten lokasuojien käsittelyyn pitäisi keksiä jotain. Ruosteenpoistoa ja lakkausta on ehdotettu.

Re: P: хвз eli harkovalaista viemäriputkea

Lähetetty: 21 Kesä 2018, 20:00
Kirjoittaja Rydis
Ensiksi tervetuloa foorumille :)

Luin selostuksen läpi en voinut olla hekottelematta :)

Vaikka mulla on kokemusta pääskysistä 70 luvulta alkaen niin en ehkä olisi valinnut tuota entisöinti projektiksi tosin jos tuon hanskaa tietää kaikki yllätykset mitä pyörien kanssa voi tulla vastaan ;)

Viittaan lähinnä mitoitus tapaan neuvostoliitossa pyrittiin aikoinaan metriseen järjestelmään ranska ei ilmeisesti poliittisista syistä? käynyt joten valittiin itävalta eli keskiö ja ohjainlaakeri. Kuten varmaan olet huomannut kuulat ovat milliset, tosin sun rungot ovat ilmeisesti fonteista päätellen vienti malleja ?

Ellen ole heittänyt kierrätykseen mulla saattaa olla osia (Helsingissä)

Re: P: хвз eli harkovalaista viemäriputkea

Lähetetty: 22 Kesä 2018, 11:27
Kirjoittaja grr
Melkoinen seppä kun tekee kiilatkin itse. Upeaa heittäytymistä. :)

Re: P: хвз eli harkovalaista viemäriputkea

Lähetetty: 22 Kesä 2018, 11:56
Kirjoittaja onre
Kiitos, kiitos.

Neuvostoliitossa on todellakin tykätty millimitoista, tämä on huomattu muissakin asioissa. Ostin viime Venäjän-reissulta itselle ja vaimolle kumisaappaat, niissäkin oli millimetrikoot. Onkohan siellä edes vesijohtoputket tuumamitoilla?

Kaikennäköset osat kiinnostavat kyllä, jos vielä jostain löytyy! Käyn viikottain Hgissä työasioissa.

Re: P: хвз eli harkovalaista viemäriputkea

Lähetetty: 22 Kesä 2018, 12:12
Kirjoittaja grr
onre kirjoitti:
22 Kesä 2018, 11:56
Neuvostoliitossa on todellakin tykätty millimitoista, tämä on huomattu muissakin asioissa.
Isot Pojat yhdessä entisessä työpaikassa muistelivat kerran kahvipöydässä, että olivat saaneet testiin NL:ssa tehtyjä mikroprosessoreita. Olikohan ne nyt 8088 kopioita vai mitä. Joka tapauksessa, yllätys olikin ollut suuri, kun jalat oli 2,5 millin jaolla eikä 0,1 tuuman.

Re: P: хвз eli harkovalaista viemäriputkea

Lähetetty: 22 Kesä 2018, 20:32
Kirjoittaja onre
Jatkojalostussuunnitelmia: on, nimittäin Mavicin kehät ja Panaracer Gravelking SK:t. Myös ne lokasuojat pitäisi nyt ihan oikeasti asentaa, jäin tänään pitämään sadetta allaolevaan tilanteeseen ja kotiin päästyä kuraa oli jokseenkin joka paikassa paitsi kypärässä. Positiivisena juttuna sain vaihtajan säätöihinsä, nyt löytyy ykkönen joka kerta ja ketjut eivät putoa.

Kuva

Re: P: хвз eli harkovalaista viemäriputkea

Lähetetty: 25 Kesä 2018, 09:23
Kirjoittaja onre
Ajoin tällä eilen 120 km lenkin. Vaihdevaijerin päässä oleva nuppi jätti seurueemme 35 km kohdalla, onneksi olin jättänyt sopivasti varaa toiseen päähän että sain pelastettua tilanteen solmulla. Tarinan opetus: aina varavaijeri mukaan... Välitys on retkeilyhommiin aika brutaali. Ehkä sosialistinen ihannetyöläinen runttasi reisivoimin siinä missä itse olen enemmänkin pyörittäjä. Pitää katsoa, jos toisen yksilön pienempi keskiöratas sopisi tähän ainoaksi rattaaksi, ja kokeilla minkälainen meno sitten on.

Nyt voin myös kertoa, mikä on pyörän ylivoimaisesti heikoin osa. Se on kotimaisvalmisteinen Talmun satula. Jotain pitäis keksiä tilalle, mutta mitä?

Kehiksi olen harkinnut Mavic A 319. H+sonilla olisi ajan hengen mukaisemmalla profiililla kehiä, mutta hemmetti kun yksi sellainen maksaa enemmän kuin kaksi Mavicia. Valintoja, valintoja.

Re: P: хвз eli harkovalaista viemäriputkea

Lähetetty: 26 Kesä 2018, 22:44
Kirjoittaja Rydis
onre kirjoitti:
25 Kesä 2018, 09:23
Mavic A 319
Nyt varovasti ettei tilanne riistäydy...

Re: P: хвз eli harkovalaista viemäriputkea

Lähetetty: 28 Kesä 2018, 09:25
Kirjoittaja onre
Voi olla myöhäistä riistäytymisen suhteen.

Sovittelin toisesta raadosta pienemmän eturattaan paikalleen. Systeemissä oli mukavasti tuommoisia spacer-holkkeja joilla ketjulinjan sai pysymään samana, ketjusuojarinkula siirtyi jokusen millin ulospäin.

Kuva

Eli 53-piikkinen vaihtui 43-piikkiseen. Takapakka tässä on 28-22-18-14 joten välitykset siirtyivät etenkin lähimaaston mäkisyyden huomioiden oikein mukavaan suuntaan.

Voiko tuohon Talmun penkkiin tottua? Olen ajanut pyörällä nyt ~250 km eikä takapuoli oikein vieläkään tykkää.

Re: P: хвз eli harkovalaista viemäriputkea

Lähetetty: 01 Heinä 2018, 20:29
Kirjoittaja onre
Lokasuojat kiillotettu. Hyvää kamaa tuo Autosolin kiilloke, en ihan odottanut että se ois näin härkästä. Ei se nyt sentään puhjennutta kromausta pelasta mutta yleinen rottaisuus-prosentti väheni aika hurjasti.

Kuva

PItihän ne turata myös paikalleen ja liimailla DDR-valmisteinen kissansilmä-takavaloyhdistelmä takaisin kasaan.

Kuva

Tänään ajettu 90 km. Hyvä meininki hemmetti, tolla on ihan oikeasti kiva ajaa näillä välityksillä. Tilasin myös ne hemmetin Mavicit ja pinnat, sekä 35 mm Gravelking SK:t.

Re: P: хвз eli harkovalaista viemäriputkea

Lähetetty: 01 Heinä 2018, 22:34
Kirjoittaja Rydis
Piti ihan tehdä yhteenvetoa:
"Ajoin tällä eilen 120 km lenkin" "ja Tänään ajettu 90 km"
Noille osille kova suoritus oletko trolli ;)

Tosin mulla kaupunki käytössä olevalle vm-73 sputnik rungolle on tullut satanen täyteen, ohjainlaakeria ja satulatolppaa lukuunottamatta osat länsimaisia, kulumisen takia voimansiirtoa on uusittu (parhaiten kesti NJS ratarieska)

Re: P: хвз eli harkovalaista viemäriputkea

Lähetetty: 01 Heinä 2018, 23:37
Kirjoittaja onre
Nuo pitemmät lenkit on itse asiassa ajettu todistajan läsnäollessa :mrgreen: Olen painanut tolla n. 400 kilometriä nyt kaikkiaan. Mutta eihän näitten tosiaan pitäisi kestää yhtään mitään, ainakaan jos nettijuttuja on uskominen. Veikkaan että tää yksilö on lähes ajamaton, juuri missään ei näkynyt minkäänlaista kulumaa kun purin voimansiirron.

Re: P: хвз eli harkovalaista viemäriputkea

Lähetetty: 04 Heinä 2018, 14:48
Kirjoittaja azure
Täytyy nostaa hattua tekemiselle, vaikka hirveän näköinenhän tää on :D Tai no jos tohon vaihtaisi vähän ergonomisemmat kahvat ja vähän uudemmat kammet se olisi jo esteettisesti siedettävä. Esim. maantietuplat tekisi myös ajosta kivempaa.

Re: P: хвз eli harkovalaista viemäriputkea

Lähetetty: 05 Heinä 2018, 22:39
Kirjoittaja Rydis
Miten tän sanois, mun mielestä tän pyörän kohdalla yksittäisten osien vaihto on vinksahtanutta (sanoo henkilö jolla kaikki osat on vaihtunut vielä useammassa rungossa) jos osat tilaa netistä taloudellinen yhtälö on rungon laadun huomioon ottaen kestämätön.

Tämä pyörä edustaa Suomen ja Neuvostoliiton bilateraali kauppaa... eli ehkä parempi pyrkiä alkuperäisyyteen?

Tunteita tää kyllä herättää.

(vastasin onre sun privaan)

Re: P: хвз eli harkovalaista viemäriputkea

Lähetetty: 06 Heinä 2018, 07:16
Kirjoittaja onre
Juu, tolla ajatuksella itsekin liikkeellä että koitetaan jättää tämä nyt "kahden metrin päästä alkuperäiseksi". Jopa tuohon Talmuun alkaa hiljalleen tottua. Ei tää mun silmään edes näytä pahalta, enemmänkin käytännölliseltä.

Vähän mietin semmostakin että jos ensi talvena mopo karkaisi käsistä siinä määrin, että ottaisi reprokuvat rungon tarroista, purkaisi kaiken irti ja kokeilisi ruosteenpoistoa elektrolyysillä.

Re: P: хвз eli harkovalaista viemäriputkea

Lähetetty: 06 Heinä 2018, 08:32
Kirjoittaja Rydis
onre kirjoitti:
06 Heinä 2018, 07:16
purkaisi kaiken irti ja kokeilisi ruosteenpoistoa elektrolyysillä
Kuulostaa turhan tekniseltä, oletko perehtynyt sitruunahappoon ?
haku esim "ruosteen poisto sitruunahappo"
Mä olen kokkina vähän huono mutta monet täällä ovat päteviä kiisselin! teossa ;)

Re: P: хвз eli harkovalaista viemäriputkea

Lähetetty: 06 Heinä 2018, 08:45
Kirjoittaja onre
Rydis kirjoitti:
06 Heinä 2018, 08:32
onre kirjoitti:
06 Heinä 2018, 07:16
purkaisi kaiken irti ja kokeilisi ruosteenpoistoa elektrolyysillä
Kuulostaa turhan tekniseltä, oletko perehtynyt sitruunahappoon ?
haku esim "ruosteen poisto sitruunahappo"
Mä olen kokkina vähän huono mutta monet täällä ovat päteviä kiisselin! teossa ;)
Ei huono vaihtoehto tuokaan, olen etikkahapolla itse poistellut ruosteita pikkuosista menestyksekkäästi. Elektrolyysikin on noin ajatuksen tasolla aika simppeliä - iso virtalähde (Hacklabilla on +-40 V 25 A labravirtalähde eli kokonaispotku 2 kilowattia), iso allas, vettä, ruokasoodaa ja uhrimetallinpala. Ongelmanahan tässä on se että prosessi tuottaa vetyä joka on aika syttyvää eli pihahommiksi menis. Katotaan, talveen on vielä aikaa - toivottavasti...

Re: P: хвз eli harkovalaista viemäriputkea

Lähetetty: 03 Elo 2018, 07:25
Kirjoittaja onre
Rydis kirjoitti:
01 Heinä 2018, 22:34
oletko trolli ;)
No siis... en tarkoituksella.

Kuva

Tästä on jo toista viikkoa, pyörällä ajeltu sen jälkeen vajaat 600 km, mm. neljän päivän reissu josta kirjoittelen myöhemmin vähän pitemmän raportin. Hemmetin hyvä tuli.

Re: P: хвз eli harkovalaista viemäriputkea

Lähetetty: 04 Syys 2018, 07:58
Kirjoittaja Moska
Fosforihappo on yksi hyvä ruosteenpoistaja, ja tekee fosfaattipinnan joka on hyvä maalin alla.
Löytyy ainakin Motonetista annitroll? nimellä.
Elektrolyysissä voisi toimia sitruunahappokin elektrolyyttinä? Elektrolyysissä kyllä lähtee ruoste pois todella ahtaistakin raoista, ja itse olen käyttänyt akkulaturia virtalähteenä. 6 amppeeria maksimivirta tuossa.