P: Mercier step through (Reynolds 531)

Tänne projektit
azure
Kotipaikka: Helsinki

P: Mercier step through (Reynolds 531)

Viesti Kirjoittaja azure » 02 Huhti 2017, 15:26

Mulla taitaa olla tällä foorumilla lähinnä step through -projekteja, eli jatketaan samalla linjalla. Chesini-projekti taisi jäädä kesken foorumin edelliseen inkarnaatioon, mut toivottavasti tämä ehtisi sitten valmistua ajoissa kun rungon omistaja haluaisi tämän ajoon heinäkuuhun mennessä.
Frame constructed with 3 tubes Reynolds 531and Simplex dropouts. Frame in good condition solid and straight. Original pink/violet paint in overall very good condition with some small defects. Stronglight headset and bottom bracket. Frame size 49cm and space between the rear dropouts 120mm, diameter for the seat tube 26.2mm. For a wheelsize of 700. Weight 3.700kg.
Kuva

Ajatuksena olisi tähän haalia jostain esimerkiksi Shimano 600 -gruppo (ehkä Arabesque) ja laittaa viiksitanko (ja vaihdevivut siihen), lokarit ja Waldin kori. Näppärää jos löytyisi joku pikkuvikainen maantiepyörä, jota voisi käyttää elintenluovuttajana. Renkaiksi varmaan Paselat tai Randonneurit.

Kommentteja, ajatuksia, varoituksia?
Viimeksi muokannut azure, 02 Huhti 2017, 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tuomo

Re: P: Mercier step through (Reynolds 531)

Viesti Kirjoittaja Tuomo » 02 Huhti 2017, 17:42

Oikein nätti runko. Mä voisin ehkä myydä mun (lähes) täydellisen Arabesque-settini. En mä sitä kuitenkaan jaksa koskaan mihinkään laittaa.

Muutenkin kuulostaa hyvältä toi sun suunnitelma.

azure

Viesti Kirjoittaja azure » 02 Huhti 2017, 23:33

Tuomo kirjoitti:
02 Huhti 2017, 17:42
Oikein nätti runko. Mä voisin ehkä myydä mun (lähes) täydellisen Arabesque-settini. En mä sitä kuitenkaan jaksa koskaan mihinkään laittaa.

Muutenkin kuulostaa hyvältä toi sun suunnitelma.
Laittaisitko vaikka infoa inboxiin niin tietää salliiko budjetti :) Ihan koko gruppolle ei ole tarvetta todennäköisesti kun vaihdevivut esim. ajattelin asentaa tankoon. Tähän sopiviin maantiekiekkoihinkin olisi tarvetta, mut täytyy laitella tässä pikku hiljaa ostoilmoituksia myös.

rekkirauta

Viesti Kirjoittaja rekkirauta » 02 Huhti 2017, 23:55

Joko edustava kuva tai kaunis runkosetti. En näe minkäänlaista mahdollisuutta epäonnistua.

azure

Viesti Kirjoittaja azure » 03 Huhti 2017, 20:23

Tuomolta itse asiassa saattaisin saada suurimman osan tarpeista. Vielä olisi tarvetta ainakin Shimano 600 Arabesquen kanssa yhteensopiville avokiekoille.

Renkaiden osalta on myös tullut pähkäiltyä Michelinin ja Schwalben gumwalleja, mutta lieneekö 10e renkaat kovin laadukkaita?

Rydis

Viesti Kirjoittaja Rydis » 03 Huhti 2017, 22:12

azure kirjoitti:
03 Huhti 2017, 20:23
Renkaiden osalta on myös tullut pähkäiltyä Michelinin ja Schwalben gumwalleja, mutta lieneekö 10e renkaat kovin laadukkaita?
Mä en tiedä hinnoista mitäänn mut kuulostaa vähän ristiriitaiselta mutta
muualta saadun tiedon perusteella YV kirppis on tulossa, siellä on ollut
myynnissä sekä virheostoksia ;) että vähän käytettyä vanteen suojaa kohtuu
hinnalla :)

MItä raamiin tulee hieno projekti, varmaankin jäykempi kuin RR putkesta
hitsattu mixte (siis rautaruukki).

Oletko katsonut etei patonkia jäänyt kierteisiin ?

azure

Viesti Kirjoittaja azure » 04 Huhti 2017, 14:49

Rydis kirjoitti:
03 Huhti 2017, 22:12
azure kirjoitti:
03 Huhti 2017, 20:23
Mä en tiedä hinnoista mitäänn mut kuulostaa vähän ristiriitaiselta mutta
muualta saadun tiedon perusteella YV kirppis on tulossa, siellä on ollut
myynnissä sekä virheostoksia ;) että vähän käytettyä vanteen suojaa kohtuu
hinnalla :)

Oletko katsonut etei patonkia jäänyt kierteisiin ?
Tuleva käyttäjä halusi pistosuojausta reilusti ja siksi nuo Schwalben Delta Cruiserit pohdinnassa, mutta hirveettäähän se kun pari niitä painaa puoli kiloa enemmän kuin vastaavat pari Paseloita.

Ei pysty vielä katsomaan kun vasta matkalla Elahdesta :)

azure

Viesti Kirjoittaja azure » 09 Huhti 2017, 20:20

Tässä vähän konsultoinut myös kavereita ja tuntuu siltä että kiekoiksi voisi yrittää löytää Hyperglide-yhteensopivat 126mm taka-akselilla varustetut niin saisi esim. Shimano Tourneyn kuuden rattaan 14-28 -pakan kiinni. Pyörään tulee kuitenkin lokarit ja kori ja siksi vastaavasti edessä riittäisi pienempi eturatas. Siis kasarin loppupuolen ja ysärin alun Exage, 105 yms kiekot sopisi, eikö näin?

Kyseessä kuitenkin käyttöpyörä niin tältä osin ainakin tuntuu järkemmältä mennä vähän helpommin saatavilla osilla.

azure

Viesti Kirjoittaja azure » 18 Huhti 2017, 11:04

Hankittuja:

-renkaat on valikoitunut kumikylkisiksi Schwalbe Delta Cruisereiksi 28-622-koossa kun pistosuojaus oli tulevalle käyttäjälle tärkeä juttu
-löytyi pyöräpajalta joku perus 80mm klassinen stemmi ranskalaisella paksuudella ja siihen menee onneksi kuitenkin Pelagon Parisian mukavasti
-Shimano 14-32-pakka
-SKS Bluemels -lokarit löytyi kirkkaana stashista
-Brooksin hunajaiset tankonauhat

Pohdintaa:
-voimansiirroksi olen ajatellut että järkevintä 1x7, kun jos tähän tulee lokarit ja etutarakka ei sillä isommalla eturattaalla ole silloin mitään virkaa
-kiekoiksi todennäköisesti haalin Ebaystä Shimano Exage -navat, koska Hyperglide ja 126mm OLD ja vanteiksi Open Sport (vai mikä lie Open Elite se on nykyään), ellei löydy komponenttikirppikseltä jotain sopivaa kiekkosettiä
-pyörätohtorilta löytyisi joku kiva aerotolppa oikeassa 26,2 koossa, mutta täytyy varmistaa onko tämä tulevalle käyttäjälle ok sijoitus kun SR Laprade yms tolppia löytyisi varmaan ilmaiseksi Kierrätyskeskukselta
- kaapeleiksi ehkä tällaista :)

Kuva

Tarvetta edelleen:
- Klassisille polkimille
- kahdelle eri viistoputkeen tulevalle pannalle (yhdelle vaihdevaijerille), toinen vaihtajien kohdalle ja toinen keskiön viereen.
- Weinmannin / Dia Compen DC 135 -tyyppisille jarrukahvoille
- Brooks ei kuulemma käy satulaksi niin ehkä mokkainen Turbo? Mitäs muita sopivia satuloita voisi olla?
Viimeksi muokannut azure, 26 Huhti 2017, 16:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

azure

Viesti Kirjoittaja azure » 24 Huhti 2017, 16:47

Taitaa olla yksinpuhelua täällä, mutta kysytään kuitenkin: jos tähän nyt kuitenkin laittaisi seiskapakan taakse (14-32) niin mikä olisi suht hyvä, mutta jotenkin kuitenkin pyörän henkeen sopiva takavaihtaja? Varmaan joku Shimanon 80-90-luvun taitteen maastovaihtaja?

Rydis

Viesti Kirjoittaja Rydis » 24 Huhti 2017, 20:02

Hups toi sun edellinen postaus oli mennyt ohi :(

Mutta siihen multa löytyy ainakin tommonen putkimallinen alaohjuri sekä stoppari
viistoputkeen molemmat kahdelle vaijerille jos jaksan kaivaa saattaa löytyä myös
yhden vaijerin versiot. Noi oli sach :n tekemät.
Eli toi viistoputken stoppari on aito ilman kitkapanta/adapteri viritystä.

Kahvoista en ole varma löytyiskö.

Tohon viimeiseen kysymykseen mulla ei ole havaitoja, tunnen sen verran
heikosti noi pykälä systeemit.

azure

Viesti Kirjoittaja azure » 24 Huhti 2017, 20:56

Ei hätää. Täytyy siis korjata kun tuossa kun tajusin katsoa jotain hiton kolmevaihteista Nopsa Picniä että tosiaan tuota erillistä stopparia ei tarvitse hankkia pantaan :p Oppia ikä kaikki.

Tsekkaa ihmeessä, jos kahvat ja yhden vaijerin pannat sattuisi löytymään. Ja jarrukahvoista siis se pannallinen versio, jotta saa sen piiloon tankonauhan alle.

azure

Viesti Kirjoittaja azure » 26 Huhti 2017, 11:46

Ebaystä löytyisi tuollaiset tyylillisesti aika hyvin sopivat Mavicin MA2-boksikehillä ja Shimano Exage -navoilla varustetut kiekot. Onko 120e posteineen liikaa tuollaisista vai voisiko parin viikon päästä Teurastamon kirppikseltä löytää tuollaiset?

Kuva

Arabesqueta oon kanssa yrittänyt sieltä haalia (kampien, jarrujen ja takavaihtajan osalta), mutta tuntunut vähän siltä että kyseiset osat ylihintaisia kun kokonaisia Arabesquella varustettuja pyöriä on liikkunut satasella. Yleisesti ollut vähän fiilis että kannattaako vintagekamasta maksaa oikeasti niin paljon.

Tuomo

Viesti Kirjoittaja Tuomo » 26 Huhti 2017, 14:54

No sanotaanko niin, että jos mä noi haluaisin, niin sit toi hinta ois ok. Näyttäisivät olevan hyväkuntoisetkin. Tietty kirppikseltä voi löytyä vastaavat murto-osalla hinnasta.

Ja hei mä yritän tänään ehtiä kattoa mun osia. Oon jopa vihdoin saanut raivattua tilaa työhuoneeseen, niin voi edes tutkia laatikoita.

azure

Viesti Kirjoittaja azure » 26 Huhti 2017, 16:24

Tuomo kirjoitti:
26 Huhti 2017, 14:54
No sanotaanko niin, että jos mä noi haluaisin, niin sit toi hinta ois ok. Näyttäisivät olevan hyväkuntoisetkin. Tietty kirppikseltä voi löytyä vastaavat murto-osalla hinnasta.

Ja hei mä yritän tänään ehtiä kattoa mun osia. Oon jopa vihdoin saanut raivattua tilaa työhuoneeseen, niin voi edes tutkia laatikoita.
Mahtava homma! Erityistarve tosiaan kammille, takavaihtajalle, jarruille, kahvoille, satulatolpalle.

Rydis

Viesti Kirjoittaja Rydis » 26 Huhti 2017, 21:08

Kiekkojen hinnasta en sano mutta kun tuolaisia kulueriä tulee liikaa tulee tunne
keulivasta moposta ;)
MA2 on kiva vanne rengas välillä hankala laittaa keskiuran puutteesta johtuen.
Satasen pyörä on löytö, mut jo 200e:n pyörä on jo saavutettavissa ja rungon
kilkkeineen voi myydä jolloin netto on lähellä 100e

Miksi muuten arabesgue, tohon runkoon sopis paremmin eurooppalaiset osat ja ehkä
keskivetojarrut ?
Mikähän toi pelagon tangon muoto on eli onko sen verran kaarretta että droppitangon
jarrukahvat menis ?

Ilmeisesti raami on myt suomessa eli kai olet tehnyt tarke mittaukset ?
eli ainakin keskiö kierre (toi kuvassa näkyvä vaikuttaa wanhalta stroglight
keskiöltä eli ISO viiste ??)
Jarrujen reach tarve
Varmuuden vuoksi tolpan paksuus.

Muista osista koitin katsella suoran tangon kahvoja ei helposti löytynyt :(
Noi tuplavaijeri stopparit löytyy (ja joku ihmestoppari samalla puolella
paikat kahdelle vaijerille samalla puolella)
Laita pm jos haluut noi. Kamat ogelissa tuun varmaan myös "teurastamolle"

(mulla on kamojen kanssa sama ongelma kuin Tuomolla ei mahdu etsimään)

azure

Viesti Kirjoittaja azure » 27 Huhti 2017, 13:39

Pelago Parisian on se perustanko, mutta haussa on myös vähän pystympi ajoasento niin siksi maantiekahvat ei ehkä ole vaihtoehto.

Kuva

Onhan tuossa naisten versiossa todennäköisesti ollutkin jotain vaikeampien BCD-standardien kampia ja jotain Mafacin tyyppistä jarruissa, mutta taas saman aikakauden miesten versiot ollut usein Arabesquella varustettuja. Shimano valikoitui lähinnä siksi että tuttu ja turvallinen 130BCD ja sivuveto ja muutenkin yritän laittaa sellaisia kamaa, johon saisi varaosaa tarvittaessa jopa suoraan kivijalasta, siksi myös Hyperglidea takanapaan. Ei kovin ortodoksista kasausta vaan käytettävyys edellä siis.

Runko on vielä kuljetuksessa, mutta seurantakoodin perusteella saapunee ensi viikolla :)

Cycles MPK -nimisellä käyttäjällä ja ilmeisesti myös Suomessa on vastaavanlainen runko:

Kuva

azure

Viesti Kirjoittaja azure » 02 Touko 2017, 10:34

Hah tai nyt kun katsoo miten nätisti menee tuossa vaijerin ohjaus keskivetojarruun niin voisihan sitä Weinmanneja tai Mafaceja harkita...

Rydis

Viesti Kirjoittaja Rydis » 02 Touko 2017, 21:42

Piti kaivaa esiin loputkin cycles mpk:n hienot kuvat
https://www.flickr.com/photos/21958553@ ... 4133984197
Noissa rima kyllä nousee ;)

Multa löyty 26.2 atax tolppa patinoitunut nos

azure

Viesti Kirjoittaja azure » 02 Touko 2017, 22:15

No niinpä! Osien kiillotukseen täytyy ainakin käyttää aikaa :)

Rydis, laita ihmeessä kuvaa ja tarjousta. Töölön Pyörässäkin olisi kuulemma oikean kokoisia tolppia.

azure

Viesti Kirjoittaja azure » 04 Touko 2017, 17:16

Jes! Runko hallussa nyt duunipaikalla! Täytyy ottaa huomenna työntömitta mukaan kun näyttää ainakin tällä mun 20cm alleviivausmitalla olevan satulaputki 25,jotain.

Noin muuten vaikuttaa siltä kuin myyntikuvissa, mutta paikkamaalia voisi laittaa ehkä haarukanpäihin ja seat- ja chainstayhin.

Keskiöakseli taitaa olla 118mm.

azure

Viesti Kirjoittaja azure » 05 Touko 2017, 11:48

Jahas eli tasan tuuman kohdalle pysähtyi mitta, eli 25,4mm tolppa hakusessa.

azure

Viesti Kirjoittaja azure » 08 Touko 2017, 19:31

Kuva

Näköjään myös vihreänä joskus tehty. Jarrujen reach muuten n. 60 mm. Keskiö ja ohjainlaakeri on nyt putsattavana ja sitten seuraavaksi Decoväristä hakemaan paikkamaalia koska ainakin haarukanpäistä maalit lähtenyt kuin myös vasen chain- ja seatstay suht chippinen.

azure

Viesti Kirjoittaja azure » 10 Touko 2017, 19:53

No tuota sain sitten Tuomolta vähän osia, mutta totesin kun mallailin tuota takavaihtajaa että takavaihtajan korvakkeesta puuttuu kierteet! Luulin että tää olisi ihan universaali juttu, mutta no eiköhän ne kierteet saa teetettyä jossain. Lokarinkorvakkeistakin puuttuu ne myös muuten.

Rydis

Viesti Kirjoittaja Rydis » 10 Touko 2017, 22:43

Lokari korvakkeet tuskin ongelma M5 tappi on pajallakin.
M10x1 hankalampi mulla pitäis olla ... jossain?

Nyt kun sulla om kammet niin koita miten ne istuvat keskiön tappiin (ISO/JIS)

Onko tolppa jo löytynyt? Mulla on tommonen:
Kuva
Simplex (Spidel) ongelma on että se on pyörässä (shimmillä) kiinni pitäis
löytää toinen matala tilalle (heh 26.2).
Kai olet tarkistanut ettei tolpan tartte olla "ylipitkä" ?

Vastaa Viestiin